GR 2 DE AAD STUDIEKEUZES ONDER DE LOEP
2 Mieke Bothuyne directeur Woord vooraf
Welkom in het college van de campus Sint-Jan Berchmans! Beste leerling van onze middenschool Beste nieuwe leerling Na het 6de leerjaar heb je een eerste stap gezet in het secundair onderwijs. Je koos voor de kleinschaligheid en de gezellige sfeer van onze middenschool of je hebt een eerste ervaring achter de rug in een andere school. De eerste graad noemen we een observerende graad want het doel is jou te laten kennismaken met een ruime waaier aan vakken. Door te kiezen in het eerste jaar voor een focus en in het 2de jaar voor een basisoptie heb je toch al een beetje ontdekt waar je goed in bent en wat je graag doet. Je hebt kennisgemaakt met nieuwe vakken en je hebt stappen gezet in het groeien naar zelfstandigheid. Deze kennis en vaardigheden zullen jou helpen om nu een goede studiekeuze te maken voor de 2de graad. Met deze folder informeren we jou graag over de studierichtingen die wij aanbieden in het college, een nieuw en ruimer aanbod gezien de verdere uitrol van de modernisering van het secundair onderwijs. Zo zijn de richtingen Humane wetenschappen en Moderne talen in de doorstroomfinaliteit helemaal nieuw alsook de richting Organisatie en logistiek in de arbeidsmarktgerichte finaliteit. De keuze die je nu maakt is belangrijk, maar het is nog geen definitieve keuze tot het einde van het zesde jaar. De folder start met wat algemene info over de nieuwe structuur van het secundair onderwijs, daarna maken we je wegwijs in de studierichtingen die wij op onze campus inrichten. We schetsen ook al de logische overgangen die leerlingen kunnen maken bij de stap van de tweede naar de derde graad zodat je meteen zicht krijgt op het mogelijke traject dat je in SJB kan volgen. Daarnaast belichten we ook graag alle troeven van onze campus: een duidelijke pedagogische visie die een hoog leerrendement beoogt bij élke leerling, zorg op maat voor wie daar nood aan heeft en aandacht voor onderwijsinnovatie. Je zal merken dat de kleinschaligheid van de middenschool en de familiale sfeer ook terug te vinden zijn in het college, want ook in de 2de en 3de graad hechten we veel belang aan welbevinden en inspraak van de leerlingen. Een goede studiekeuze maken is niet zo eenvoudig. Samen met jouw leerkrachten van de middenschool willen we jou daarbij helpen door advies te geven. Overleg zeker ook met jouw ouders want zij kennen jou het best. We wensen jou veel succes toe bij het vinden van de studierichting die past bij jouw talent en interesses en we kijken ernaar uit om jou welkom te mogen heten in het college. M. Bothuyne Algemeen directeur 3
De tweede graad in de modernisering Doorstroom Je zit nu in het tweede jaar van de eerste graad en je bent de eerste generatie die ingestapt is in de vernieuwing of modernisering van het secundair van wat deze onderwijs. modernisering In dit hoofdstuk geven we je een korte samenvatting inhoudt. De driegradenstructuur met opbouwende studiekeuze blijft behouden. Dit betekent dat je in de eerste graad een aantal studiedomeinen verkent en dat je je voorbereidt op een oriëntering naar de tweede graad. Bij de stap naar de tweede graad maak je een voorlopige keuze naar een bepaalde studierichting. Hierin verdiep je je al iets meer in een bepaald studiedomein, maar heb je nog heel veel algemene vorming. Na het tweede jaar van de tweede graad (het vierde jaar secundair onderwijs) maak je dan een definitieve keuze voor de derde graad. Alle studierichtingen in de tweede en in de derde graad geven voortaan duidelijk aan waarop je wordt voorbereid. Dit noemt men de finaliteit van een richting. Zo zijn er drie mogelijkheden. In de arbeidsgerichte finaliteit (A-finaliteit) heb je studierichtingen die je voorbereiden om na je secundair onderwijs onmiddellijk naar de arbeidsmarkt te gaan. De dubbele finaliteit (D/A-finaliteit) bereidt je voor op zowel een onmiddellijke stap naar de arbeidsmarkt als op de mogelijke stap naar het hoger onderwijs. De doorstroomfinaliteit (D-finaliteit) heeft als doel je voor te bereiden op verdere studies op academisch en professioneel niveau in het hoger onderwijs (universiteit en hogeschool). De doorstroomfinaliteit kan zowel domeingebonden zijn (DGD) als domeinoverschrijdend (DOD). Naast de drie finaliteiten worden de studierichtingen van de tweede en de derde graad in domeinen geplaatst. De domeinen groeperen de studierichtingen volgens acht grote interessegebieden (bv. Economie & Organisatie of Taal & Cultuur). De studierichtingen die wij aanbieden zijn allemaal richtingen die in de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit (DOD) thuishoren. Domeinoverschrijdend betekent dat onze studierichtingen niet zomaar in één studiedomein geplaatst kunnen worden. Het zijn studierichtingen die een brede theoretische vorming bieden die ruimer gaat dan één specifiek studiedomein. Dit noemen we domeinoverschrijdend. Dit betekent ook dat je bij je studiekeuze naar het hoger onderwijs nog tal van mogelijkheden hebt die breder gaan dan het gevolgde studiedomein in het secundair onderwijs. Zo kan een leerling uit de wetenschappen toch hogere studies aanvatten in talen of in economie. Dubbele en arbeidsmarktgerichte finaliteit De richtingen in deze beide finaliteiten zijn in tegenstelling tot de doorstroom wél altijd domeingebonden. Je kiest dus voor één specifiek domein waarin je je wil specialiseren. Onze campus is een domeinschool voor het domein Economie en Organisatie. Dit betekent dat we binnen dit domein in elke finaliteit een richting aanbieden: Economische wetenschappen in de doorstroomfinaliteit, Bedrijf en organisatie in de dubbele finaliteit en Organisatie en logistiek in de arbeidsmarktgerichte finaliteit. Bedrijf en organisatie is een praktisch theoretische richting die ofwel voorbereidt op hogere studies ofwel je direct klaarstoomt voor de arbeidsmarkt. De richting Organisatie en logistiek is praktisch van aard: de nadruk ligt op de praktijkvakken, de theorie is eerder ondersteunend. Dit bereidt je rechtstreeks voor op de arbeidsmarkt. Beide richtingen zijn iets voor jou indien je interesse hebt in de wereld van de economie in de brede zin van het woord. 4
Studierichtingen De lessentabellen van de studierichtingen in de doorstroom zijn opgebouwd uit vakken in de basisvorming, vakken met verdiepte basisvorming en vakken in de richtingspecifieke vorming. In de verdiepte basisvorming wordt een verdieping of een hoger niveau voorzien dan in de basisvorming. De doelen die behaald moeten worden in de verdiepte basisvorming en in de richtingspecifieke vorming moeten ons helpen bij de oriëntatie naar de derde graad. Zo hebben de doorstroomrichtingen die wij aanbieden in de tweede graad verdiepte basisvorming voor moderne talen en geschiedenis. In de richtingen van de beide andere finaliteiten is er alleen basisvorming gecombineerd met richtingspecifieke vorming. DOORSTROOM Economische wetenschappen 6 Humane wetenschappen 8 Natuurwetenschappen Moderne Talen Latijn 10 12 14 Studierichtingen in de 2de graad DUBBELE EN ARBEIDSMARKTGERICHTE FINALITEIT Bedrijf en organisatie Organisatie en logistiek 18 20 5
Iets voor jou als… ● je interesse hebt in economie en ondernemerschap; ● je wil weten hoe een bedrijf werkt; ● je benieuwd bent naar het gedrag van de consument en de producent; ● je belangstelling hebt in de actualiteit en in de media; ● je graag communiceert in vreemde talen; ● je graag nadenkt over eerlijke handel en over de vrije markt; ● je voor wiskunde goed scoort en niet bang bent om hiermee aan de slag te gaan. Economische wetenschappen De richting Economische wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Naast enkele vakken in de basisvorming of met verdiepte basisvorming, kenmerkt deze richting zich door de vakken economie en wiskunde. Het vak economie wordt opgedeeld in twee grote delen, nl. algemene economie en bedrijfswetenschappen. In het deel algemene economie word je ondergedompeld in o.a. de marktwerking en de rol van de overheid, het gedrag van de consument en de producent, een verkenning van de internationale handel en de gevolgen van de globalisering. Binnen het deel van de bedrijfswetenschappen word je meegenomen in het verhaal van de ondernemerswereld, de marketing, de boekhouding en het vennootschapsrecht. Naast economie krijg je ook een sterk pakket wiskunde dat je de nodige kennis en vaardigheden geeft om probleemoplossend en analytisch te denken en te redeneren. Bovendien ontwikkel je verder jouw kennis van de moderne talen (verdiepte basisvorming). Hier bouw je verder op de kennis en de vaardigheden die je in de eerste graad ontwikkeld hebt en je verhoogt jouw spreekvaardigheid. Wat in de 3de graad? Deze richting bereidt voor op Economie – Moderne talen of Economie – Wiskunde. 6 DOORSTROOM ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN
vak Economische wetenschappen 3de jaar Godsdienst LO Nederlands Engels Frans Natuurwetensch. - Biologie - Chemie - Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis Mens en samenleving Wiskunde Economie Artistieke vorming ICT Leeratelier Totaal Vakken in de basisvorming Vakken met verdiepte basisvorming Vakken in de richtingspecifieke vorming Complementaire vakken 2 2 4 3 4 1 1 1 1 2 1 5 4 0 0 1 32 2 4 2 4 1 1 1 1 2 - 5 4 1 1 1 32 4de jaar 2 7
Iets voor jou als… ● je een grote belangstelling hebt voor de mens en zijn omgeving; ● je wil ontdekken welke factoren ons gedrag beïnvloeden; ● je interesse hebt in de actualiteit en in de media; ● je je graag verdiept in de geschiedenis van de kunst en van de grote denkstromingen; ● je de sociale interactie tussen de mensen fascinerend vindt; ● je de globaliserende wereld een boeiende context vindt om het gedrag van de mens te leren begrijpen. Humane wetenschappen De richting Humane wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Net zoals in de andere studierichtingen bestaat de vorming in Humane wetenschappen uit vakken in de basisvorming, vakken met verdiepte basisvorming en vakken die specifiek zijn aan deze richting. In sociologie & psychologie bestudeer je de ontwikkeling van de mens in interactie met zijn omgeving. We gaan hierbij op zoek naar de oorsprong van het menselijk gedrag: wat drijft ons en wat maakt ons tot wie we zijn? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, richten we ons ook tot de filosofie. Je wordt ondergedompeld in de wereld van de ethiek en de moraal. Je leert te reflecteren over het goede en het kwade, over straf en beloning en over de vraag naar een zinvol en gelukkig leven. Wat is geluk en zou kunst de wereld kunnen redden? Deze laatste vraag brengt ons bij het vak kunstbeschouwing. Doorheen de geschiedenis heeft de mens zich uitgedrukt in diverse kunstvormen. Het bestuderen van kunst helpt ons misschien de mens en zijn omgeving beter te begrijpen. Ten slotte word je in de lessen kunstbeschouwing uitgenodigd om te leren kijken en te leren luisteren naar kunst. Wat in de 3de graad? Deze richting bereidt voor op Humane wetenschappen in de 3de een andere richting is mogelijk mits een inhaalcursus. graad. Een overstap naar 8 DOORSTROOM HUMANE WETENSCHAPPEN
vak Humane wetenschappen Godsdienst LO Nederlands Engels Frans Wiskunde Natuurwetenschappen - Biologie - Chemie - Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis Mens en samenleving Kunstbesch. (inleiding) Filosofie Sociologie & Psychologie Leeratelier Totaal Vakken in de basisvorming Vakken met verdiepte basisvorming Vakken in de richtingspecifieke vorming Complementaire vakken 3de jaar 2 2 4 3 4 4 1 1 1 1 2 1 1 1 3 1 32 4de jaar 2 2 4 2 4 4 1 1 1 1 2 0 2 2 3 1 32 9
Iets voor jou als… ● je geboeid bent door de wereld van de wetenschap en de innovatie; ● je wil ontdekken waarom bepaalde natuurfenomenen zich voordoen en hoe je die ● eventueel zelf kan beïnvloeden; ● je interesse hebt in de actualiteit en duurzaamheid; ● je probleemoplossend en analytisch kan denken; ● je graag aan het werk wil gaan tijdens labo- of STEM-lessen; ● je voor wiskunde goed scoort en niet bang bent om hiermee aan de slag te gaan. Natuurwetenschappen De richting Natuurwetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Deze richting biedt je een flink pakket positieve wetenschappen aan. In biologie bestudeer je de mens en de natuur. Naast de basisvorming in dit vak is er aandacht voor het belang van micro-organismen zoals virussen. Daarnaast heb je chemie en fysica. Hier bestudeer je de levende en niet-levende materie in al haar aspecten. Je maakt je het wetenschappelijke denkproces en een wetenschappelijke attitude eigen. Hierin zijn vaardigheid, nauwkeurigheid en een kritische geest heel belangrijk. Je wordt opgeleid om bij het observeren van de natuur en de materie te zoeken waarom bepaalde fysische verschijnselen zich voordoen. Naast de wetenschapsvakken behoort wiskunde ook tot de specifieke vorming. Dit sterke pakket wiskunde geeft je de nodige kennis en vaardigheden om probleemoplossend en analytisch te denken en te redeneren. In het vierde jaar heb je ook één uur per week een wetenschapsatelier. Hierin ga je projectmatig aan de slag met de verschillende wetenschappen. Wat in de 3de graad? Deze richting bereidt voor op Wiskunde – Wetenschappen. Alle overstappen naar een andere richting zijn mogelijk, eventueel met een instapcursus (behalve naar Latijn). 10 DOORSTROOM NATUURWETENSCHAPPEN
vak Natuurwetenschappen Godsdienst LO Nederlands Engels Frans Aardrijkskunde Geschiedenis Mens en samenleving Wiskunde Bio Chemie Fysica Wetenschapsatelier Leeratelier ICT Artistieke vorming Totaal Vakken in de basisvorming Vakken met verdiepte basisvorming Vakken in de richtingspecifieke vorming Complementaire vakken 3de jaar 2 2 4 3 4 1 2 1 5 2 2 2 0 1 1 0 32 4de jaar 2 2 4 2 4 1 2 0 5 2 2 2 1 1 1 1 32 11
Iets voor jou als… ● je taal ziet als de eerste stap in de verkenning van andere culturen; ● je creatief wil omgaan met taal en media; ● je taal ziet als een poort naar verbeelding en ontmoeting met anderen; ● je gebeten bent door de wereld van de literatuur en communicatie; ● je interesse hebt in de actualiteit en in de media; ● je niks liever doet dan communiceren in moderne vreemde talen; ● je een wereldburger in wording bent en geglobaliseerde wereld wil ontdekken. Moderne talen De richting Moderne talen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Deze richting onderscheidt zich van de andere studierichtingen doordat de focus nog meer op taal en communicatie ligt. Het talenpakket voor Nederlands, Frans, Engels en Duits is uitgebreider dan in de andere studierichtingen. In de richting Moderne talen worden hoge eisen gesteld aan vlotheid en vormcorrectheid. Elke taal heeft haar eigen systeem en elke taal situeert zich in een eigen specifieke cultuur. Zo maak je via taal en literatuur kennis met de wereld. Tijdens dit intensieve taalbad krijg je inzicht in regels en kenmerken van de verschillende moderne talen. Aan de hand van teksten, dialogen, oefeningen, beeld- en geluidsfragmenten word je geprikkeld om zelf te communiceren en je te verdiepen in de grammatica en in de cultuur van deze talen. Naast dit uitgebreide pakket aan talen heb je het vak communicatiewetenschappen. Dit vak belicht dan weer een ander aspect van taal en beeld. Hier kom je te weten hoe een geslaagde communicatie tot stand komt en wordt het gebruik van taal in de media toegelicht. Je ontwikkelt inzicht in de gemediatiseerde (massa)communicatie en leert kritisch te reflecteren over de actualiteit en de invloed van de media. In Moderne talen wordt voor de vakken wiskunde, chemie en fysica gewerkt met een leerplan in de verdiepte basisvorming. Dit is een ruimer pakket dan in de basisvorming, maar minder uitgebreid dan in de specifieke vorming. De verdiepte basisvorming van deze vakken zou je voldoende moeten voorbereiden om in de derde graad een richting met meer wetenschappen te kunnen volgen. Wat in de 3de graad? Deze richting bereidt voor op Economie – Moderne talen in de 3de den we in het 4de graad. Daarom biejaar via het leeratelier een instapcursus economie aan. Ook Moderne talen – Wetenschappen behoort tot de mogelijkheden. Overstappen naar een andere richting zijn mogelijk, eventueel met een instapcursus. 12 DOORSTROOM MODERNE TALEN
vak Moderne Talen Godsdienst LO Wiskunde Natuurwetenschappen - Biologie - Chemie - Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis Mens en samenleving Nederlands Comm.Wet. Frans Engels Duits Taalatelier Leeratelier Artistieke vorming ICT Totaal Vakken in de basisvorming Vakken met verdiepte basisvorming Vakken in de richtingspecifieke vorming Complementaire vakken 3de jaar 2 2 4 1 1 1 1 2 1 5 1 5 3 0 1 1 0 1 32 4de jaar 2 2 4 1 1 1 1 2 0 4 2 4 3 2 1 1 1 1 32 13
Iets voor jou als… ● je taal ziet als de eerste stap in de verkenning van andere culturen; ● je gebeten bent door het analyseren van teksten ● probleemoplossend redeneren jou uitdaagt; ● je je graag verdiept in de wereld van de literatuur en van de klassieke denkers; ● je interesse hebt in de actualiteit en in de media; ● je graag communiceert in vreemde talen; ● je voor wiskunde goed scoort en niet bang bent om hiermee aan de slag te gaan; ● je geboeid bent door de geschiedenis van de klassieke oudheid en die geschiedenis graag linkt aan onze eigentijdse samenleving. Latijn De richting Latijn is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. In deze studierichting zitten het vak Latijn en het vak wiskunde in de specifieke vorming. In het vak Latijn wordt er verder gewerkt met de bouwstenen die je in de eerste twee jaar Latijn als basis hebt gelegd. Via het lezen van Latijnse teksten wordt je leesvaardigheid aangescherpt en leer je taal als systeem kennen, begrijpen en analyseren. Naast de technische kant van de Latijnse taal word je via de teksten uitgenodigd om met verbeelding en creativiteit naar de boeiende cultuur van de Romeinen te kijken. Je leert kritisch te kijken naar onze huidige maatschappij en legt linken met de taal en de cultuur van de klassieke oudheid. Je wordt klaargestoomd om aan de hand van de kennis van de klassieke oudheid en haar denkers een moderne en wakkere burger te worden in een complexe wereld. Naast Latijn behoort wiskunde ook tot de specifieke vorming. Dit sterke pakket wiskunde geeft je de nodige kennis en vaardigheden om probleemoplossend en analytisch te denken en te redeneren. In de vakken chemie en fysica én in de moderne vreemde talen wordt er gewerkt met een leerplan in de verdiepte basisvorming. Dit is een ruimer pakket dan in de basisvorming, maar minder uitgebreid dan in de specifieke vorming. De verdiepte basisvorming van deze vakken zou je voldoende moeten voorbereiden om in de derde graad een richting met meer wetenschappen te kunnen volgen. Ook een taalrichting behoort dan tot de mogelijkheden. Wat in de 3de graad? Deze richting bereidt normaliter voor op Latijn - Wiskunde of Latijn - Moderne talen. Alle overstappen naar een andere richting zijn mogelijk, eventueel met een instapcursus. 14 DOORSTROOM LATIJN
vak Latijn Godsdienst LO Nederlands Engels Frans Natuurwetensch. - Biologie - Chemie - Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis Mens en samenleving Latijn Wiskunde ICT Leeratelier Artistieke vorming Totaal Vakken in de basisvorming Vakken met verdiepte basisvorming Vakken in de richtingspecifieke vorming Complementaire vakken 3de jaar 2 2 4 2 3 1 1 1 1 2 1 5 5 1 1 0 32 4de jaar 2 2 4 2 3 1 1 1 1 2 0 5 5 1 1 1 32 15
Vak Overzicht richtingen in de finaliteit doorstroom Lat Godsdienst LO Nederlands Engels Frans Wiskunde Natuurwetensch. - Biologie - Chemie - Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis Mens en samenleving Latijn Wiskunde Nederlands Comm.Wet. Frans Engels Duits Bio Chemie Fysica Economie Kunstbesch. (inleiding) Filosofie Soc. & Psch. Leeratelier ICT Artistieke vorming Taalatelier Wetenschapsatelier Totaal 32 1 1 1 1 1 32 1 1 1 1 32 32 32 32 32 32 32 32 Vakken in de basisvorming Vakken met verdiepte basisvorming Vakken in de richtingspecifieke vorming Complementaire vakken 16 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3de 2 2 4 2 3 - 1 1 1 1 2 1 5 5 4de 2 2 4 2 3 - 1 1 1 1 2 - 5 5 5 1 5 3 - 4 2 4 3 2 2 2 2 2 2 2 4 4 1 1 3 1 2 2 3 1 MT 3de 2 2 - - - 4 1 1 1 1 2 1 4de 2 2 - - - 4 1 1 1 1 2 - NW 3de 2 2 4 3 4 - - - - 1 2 1 5 4de 2 2 4 2 4 - - - - 1 2 - 5 EW 3de 2 2 4 3 4 - 1 1 1 1 2 1 5 4de 2 2 4 2 4 - 1 1 1 1 2 - 5 HW 3de 2 2 4 3 4 4 1 1 1 1 2 1 4de 2 2 4 2 4 4 1 1 1 1 2 - OVERZICHT RICHTINGEN IN DE FINALITEIT DOORSTROOM
17
Iets voor jou als… ● je commercieel en administratief aangelegd bent; ● je nauwkeurig en ordevol werkt; ● je wil weten hoe een bedrijf werkt; ● je belangstelling hebt voor internationale handel; ● logistieke flow jou boeit; ● je benieuwd bent hoe een boekhouding in elkaar steekt; ● je belangstelling hebt voor alles wat met bedrijfseconomie, IT en talen te maken heeft. Bedrijf en organisatie Bedrijf en organisatie is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Je verwerft inzicht in de algemene economie en de bedrijfseconomie. Het keuzegedrag van de consument, de marktwerking, vennootschapsrecht en de beginselen van boekhouden, dit zal je allemaal ontdekken. Verkopen of liever een administratieve job? In Bedrijf en organisatie ontdek je beide werelden. Je gaat actief aan de slag om een gevarieerd takenpakket onder de knie te krijgen. Je leert professioneel te communiceren met klanten in drie talen. Je ontwikkelt competenties met betrekking tot boekhoudkundige en HR-activiteiten. De computer kent voor jou geen geheimen. Je maakt kennis met de logistieke flow en verschillende transportmodi. Wat in de 3de graad? Deze richting bereidt voor op Bedrijfsorganisatie in de 3de een andere richting zijn mogelijk, eventueel met een instapcursus. graad. Overstappen naar 18 DUBBELE FINALITEIT BEDRIJF EN ORGANISATIE
Bedrijf & Organisatie vak Aardrijkskunde Engels Frans Geschiedenis Godsdienst LO Mens en samenleving Natuurwetenschappen Nederlands wiskunde Bedrijfseconomie Artistieke vorming ICT Leeratelier Totaal Vakken in de basisvorming Vakken in de richtingspecifieke vorming Complementaire vakken 3de jaar 1 3 3 1 2 2 1 2 4 3 8 0 1 1 32 4de jaar 1 3 3 1 2 2 0 1 4 3 9 1 1 1 32 19
Iets voor jou als… ● Je belangstelling hebt voor alles wat met administratie te maken heeft; ● je eventueel graag in een winkel wil werken later; ● je wil weten hoe een bedrijf zich organiseert op vlak van leveringen en transport; ● je communicatief en taalvaardig bent; ● je graag met de computer werkt; ● je organisatorisch en praktisch aangelegd bent. Organisatie en logistiek Organisatie en logistiek is een praktische studierichting in de arbeidsmarktgerichte finaliteit. Je verwerft inzicht in de werking van ondernemingen. Je ontwikkelt competenties met betrekking tot onthaal-, verkoop- en logistieke activiteiten. Tijdens de opleiding scherp je je communicatieve en sociale vaardigheden aan in het Nederlands, Frans en Engels. Je leert artikelen klaar te maken voor verkoop in de winkel. Je weet hoe een bedrijf de goederenbehandeling organiseert. Je verwerkt alle documenten vlot met de computer. Wat in de 3de graad? Deze richting bereidt voor op Onthaal, organisatie en sales in de 3de graad. Na het 6de jaar ben je klaar voor de arbeidsmarkt. Indien je dit wil, kan je nog verder studeren door te kiezen voor een HBO5-opleiding of een Se-n-Se-richting. 20 ARBEIDSMARKTGERICHTE FINALITEIT ORGANISATIE EN LOGISTIEK
vak Organisatie & Logistiek Godsdienst LO Nederlands Engels Frans Wiskunde Natuurwetensch. MAVO Organisatie en Logistiek Extra uur wiskunde Totaal Vakken in de basisvorming Vakken in de richtingspecifieke vorming Complementaire vakken 3de jaar 2 2 4 6 1 1 3 12 1 32 4de jaar 2 2 4 6 1 1 3 12 1 32 21
Logische overstappen naar de 3de graad op campus SJB. Hoewel een andere doorstroming ook mogelijk is, geven we hier de logische doorstroming naar de 3de graad. * Elke doorstroming is haalbaar vanuit deze studierichting. 2de graad → Economische wetenschappen Humane wetenschappen → → Natuurwetenschappen 22 Economie - Wiskunde 3de graad Economie - Moderne Talen Humane wetenschappen → wetenschappen - wiskunde 6u/8u
Moderne Talen → economie - moderne talen Latijn * → → Bedrijf & Organisatie → Organisatie & Logistiek latijn - moderne talen latijn - wiskunde bedrijfsorganisatie → onthaal, organisatie en sales Andere overstappen naar richtingen in andere scholen zijn mogelijk, meestal mits instapcursus. Info is beschikbaar via het CLB. 23
1. Een nieuw vak: leeratelier in het 3de en 4de jaar In het 1ste jaar leerden jullie in het vak Leren leren en leren leven o.a. hoe je de leerstof het best verwerkt en hoe je je goed kan voorbereiden op grote toetsen en examens. Vanaf de 2de graad krijg je nieuwe vakken zoals chemie en fysica, de hoeveelheid leerstof wordt groter en ook de vraagstelling is anders dan in de 1ste graad. Om al deze redenen voeren we een NIEUW vak in vanaf september: leeratelier. In het 3de jaar ontdekken we samen hoe leren werkt voor jou. Je onderzoekt de sterke en zwakke punten van jouw leerproces zodat je meer te weten komt over jouw leerstijl. We focussen ook op leren plannen en nog belangrijker, het leren volgen van jouw planning. Hoe kan je jouw motivatie verhogen? We ontdekken daarnaast hoe je teksten best samenvat of schematiseert, bijvoorbeeld met een mindmap. Tot slot gaan we samen ontdekken welk soort geheugen jij hebt en welke hulpmiddelen er bestaan om jouw geheugen te verbeteren. Deze ‘theorie’ gaan we telkens toepassen op de leerstof: tijdens dit uur zullen er leerkrachten van de hoofdvakken beschikbaar zijn zodat je niet alleen hulp krijgt om de tips toe te passen, maar indien nodig ook extra uitleg over de geziene leerstof kan vragen. Bepaalde lessen zullen dus ook een vorm van remediëring zijn. Leerlingen die meer uitdaging aankunnen, zullen de tips toepassen op moeilijkere leerstofonderdelen, zoals complexere bronteksten uit het vak geschiedenis. In het 4de jaar ga je verder met de aangeleerde vaardigheden maar zal je dit alles toepassen op nieuwe leerstof die je zelfstandig zal verwerken. Uiteraard is er steeds een vakleerkracht aanwezig die jou coacht om de leerstrategieën toe te passen als je de verschillende modules zelfstandig en op eigen tempo doorneemt. Je zal kunnen kiezen tussen modules Duits, economie, herhaling basisgrammatica Frans… Dit is een volledig nieuw initiatief dat een enthousiast leerkrachtenteam volop zal voorbereiden tegen dat jij in het 4de jaar zit. Doel is om het effect van jouw leren in kaart te brengen en stil te staan bij de verschilllende methodes die jouw leerrendement kunnen verhogen. In de uren Leeratelier willen we ook aandacht besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen: zo zullen tijdens deze lesuren de leerkrachten van de cel leerlingenbegeleiding en de leerlingenbegeleidster steeds beschikbaar zijn zodat je, als je daar nood aan hebt, met hen een persoonlijk gesprek kan inplannen. 24 DE TROEVEN VAN ONZE CAMPUS SJB
2. ICT in het 3de en 4de jaar De modernisering introduceert ook een gemeenschappelijk ICT-leerplan dat verder bouwt op de kennis en vaardigheden die je verworven hebt in de 1ste graad. In de tweede graad ga je die digitale vaardigheden verder ontwikkelen. Zo zullen tekstverwerking en presentaties voorbereiden voor jou geen geheimen meer hebben. Daarnaast willen we jouw zelfredzaamheid verhogen door je inzicht te geven in digitale systemen. Jongeren zijn vandaag nl. heel handig met allerlei onlinetools, maar weet je ook wat te doen als er iets verkeerd gaat? Weet je hoe het komt als een printer het plots laat afweten? Wat met een bestand dat te zwaar blijkt om door te sturen? Ten slotte komt tijdens de lessen ICT ook algoritmisch denken aan bod, dit is een vorm van programmeren waarbij je logisch leert redeneren. Kortom, tijdens deze lessen willen we jou maximaal ICT-vaardig maken zodat je klaar bent voor de steeds snellere digitalisering van onze wereld. Op schoolniveau hebben we duidelijke ICT-afspraken en we verwachten dat je deze respecteert. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan de manier waarop je een beleefde mail stuurt naar een leerkracht, hoe je een goede powerpointvoorstelling maakt, hoe je een paper opstelt… De aangeleerde kennis en vaardigheden zal je dus niet alleen gebruiken tijdens het uurtje ICT, je zal ze ook actief kunnen inzetten voor alle opdrachten die je krijgt in andere vakken. Zo is er een duidelijke transfer van de leerstof ICT naar de andere vakken. Alle richtingen in de doorstroom en Bedrijf & organisatie krijgen een uur ICT in het 3de en 4de jaar, behalve in Humane wetenschappen. Deze leerlingen verwerken deze ICT-doelen tijdens het leeratelier. Voor wie kiest voor Organisatie & logistiek komen alle ICT-doelen aan bod in hun hoofdvak Organisatie & logistiek. 25
3. Aanbod CLIL CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’, waarbij leerlingen voor een bepaald vak les krijgen in een andere taal dan het Nederlands. Talen zijn zonder meer een heel belangrijke sleutel voor jouw toekomst. Door een vak in een andere taal te leren, leer je immers naast de vakkennis ook sneller spreken en denken in een moderne vreemde taal. Dit levert alleen maar voordelen op: je spreekdurf verhoogt (want je bent meer vertrouwd met de doeltaal), je krijgt meer zelfvertrouwen en hierdoor stijgt jouw motivatie! JAAR 1ste 2de 3de 4de 5de VAK jaar jaar jaar jaar jaar godsdienst Mens en samenleving godsdienst geschiedenis geschiedenis TAAL Frans Frans Engels Engels Engels In de middenschool kon je in elk jaar een vak volgen in het Frans. Vanaf het college is de doeltaal Engels: godsdienst in het 3de jaar is een bewuste keuze aangezien dit bij uitstek een vak is waarin communicatie centraal staat. De didactische aanpak in de lessen CLIL wijkt af van de gewone aanpak in het Nederlands: de leerstof wordt ‘ontstoft’ en op een meer interactieve en daardoor sterk communicatieve manier aangebracht. In het 4de en 5de jaar kan je geschiedenis volgen in het Engels, een uitdaging want de bronteksten zijn soms wat moeilijker. Maar dit is wel een ideale voorbereiding op hogere studies waar vaak bepaalde vakken in het Engels gegeven worden. 26 DE TROEVEN VAN ONZE CAMPUS SJB
4. Vernieuwing: digitalisering en activerend lesgeven Rond de paasvakantie in het schooljaar 2022-2023 zullen we verhuizen naar een volledig nieuwe campus. In de nieuwe gebouwen voorzien we geen vaste computerlokalen meer waar leerlingen slechts enkele uurtjes per week terechtkunnen. De nieuwe leerplannen veronderstellen immers dat leerlingen voor nagenoeg elk vak een computer ter beschikking hebben. Om beter te kunnen inspelen op deze nieuwe didactische noden, hebben we begin dit schooljaar al beslist om de stap te zetten naar Bring Your Own Device (BYOD), dit betekent dat elke leerling een computer ter beschikking heeft en dit toestel ook naar huis kan meenemen. Het afstandsonderwijs in coronatijden heeft ons verplicht laten kennismaken met alle digitale mogelijkheden. Onder het motto ‘Never waste a crisis’ zullen we de aangeleerde vaardigheden verder inzetten om onze leerlingen ook in de toekomst actiever aan het werk te zetten. BYOD biedt nl. grote didactische voordelen: het laat toe om jou meer op je eigen tempo te laten werken en oefeningen op jouw niveau aan te bieden. Differentiëren wordt dus veel eenvoudiger. Bovendien willen we op deze manier ook andere kosten reduceren, want een atlas en een rekenmachine zullen niet meer aangekocht moeten worden. We benadrukken wel dat digitalisering voor ons geen doel op zich is maar een middel om te streven naar een hoger leerrendement bij elke leerling. En uiteraard gaan we niet voor een zwart-wit verhaal: papier en balpen gecombineerd met handboeken zullen nog steeds behoren tot de dagelijkse benodigdheden van onze leerlingen. Een aantal vakken zullen volgend jaar wel al experimenteren met een digitale methode en de computer zal dienen ter ondersteuning. De aangekondigde ‘Digisprong’ van minister Weyts zorgt er nu wel voor dat we jou nu nog niet kunnen informeren over de financiële voorwaarden. Van zodra we hier meer nieuws over hebben, zullen we dit communiceren zodat u als ouder weet wat de gevolgen zijn van deze digitalisering. 27
5. Zorg op maat van elke leerling Net zoals in de middenschool hebben wij in het college een cel leerlingenbegeleiding, deze bestaat uit volgende personen: een 3-tal leerkrachten van diverse vakken nl. dhr. Vanlaere, mevr. Deryckere, mevr. Berra; een opvoeder nl. mevrouw Séverine Quensier die aan het onthaal zit en dus alle leerlingen bij naam kent; een opvoeder/leerlingenbegeleider mevrouw Joke Van Hamme die een groot deel van haar tijd bezig is met leerlingengesprekken over welbevinden en emotionele ondersteuning; mevrouw Karolien Loncke, zorgcoördinator in het college; een personeelslid van het CLB Waregem, nl. Miet Dewitte; de directie, mevrouw Bothuyne. Om de 2 weken plant dit team een overleg waarbij afspraken worden gemaakt over de opvolging van leerlingen die het moeilijker hebben. Dit betreft zowel studieproblemen als persoonlijke moeilijkheden. Voor alle leerlingen voorzien we brede basiszorg onder de vorm van ondersteunende infofiches op intradesk, extra oefenmateriaal op Smartschool en duidelijke afspraken over wat leerlingen moeten kennen-kunnen-doen (KKD-blad) voor de proefwerken. Als de brede basiszorg niet volstaat, dan wordt er een een persoonlijk begeleidingsplan opgesteld. Zo worden leerlingen met dyslexie aangespoord om gebruik te maken van de spellingscorrector op de pc of van Sprint. Dergelijke individuele maatregelen worden elk jaar geëvalueerd en bijgestuurd, uiteraard steeds in overleg met de leerling en de ouders. 28 Sinds het schooljaar ‘20 - ‘21 organiseren we naar het voorbeeld van de middenschool remediëringslessen na 16 uur voor de hoofdvakken. Gezien de coronasituatie werd dit pakket REM aanzienlijk uitgebreid en indien nodig zal dit ook volgend schooljaar zo zijn. DE TROEVEN VAN ONZE CAMPUS SJB
Om de 2 weken plant de cel een overleg waarbij afspraken worden gemaakt over wie welke leerling zal opvolgen. Dit betreft zowel studieproblemen als persoonlijke moeilijkheden.We 6. Activiteiten en inspraak van de leerlingen In niet-coronatijden hebben we in het college een rijk gevulde agenda. Zowel in de 2de als de 3de graad organiseren we projectdagen over thema’s zoals drugs, relaties, holebi’s, gezonde voeding, politiek bewustzijn, EHBO, oorlogseducatie, klimaat, geestelijke gezondheid… We mogen gerust stellen dat we een sportieve school zijn met competities onder leiding van de sportraad tijdens de middagpauzes, deelnames aan interscolaire competities in verschillende sporttakken en het sportief hoogtepunt, de sporthappening eind september. Ook cultuur vinden we in SJB heel belangrijk en we willen onze leerlingen leren oog hebben voor historische pareltjes zowel in binnen- als buitenland. Zo gaan de 3des Brugge verkennen, het 4de jaar wordt een dag ondergedompeld in de Franse taal onder begeleiding van echte Fransen in Lille. Het 5de jaar verkent de lichtstad Parijs gedurende meerdere dagen en het 6de jaar zal vanaf volgend jaar Londen ruilen voor Berlijn. Hét summum voor veel leerlingen zijn uiteraard de vrijblijvende reizen tijdens de paasvakantie in de 3de graad: afwisselend de klassieke Italiëreis en de avontuurlijke skireis. Een school functioneert naar het voorbeeld van de maatschappij: de leerlingen kunnen voorstellen doen om het schoolse leven te verbeteren via de verschillende raden. De leden leggen hun ideeën uit aan de directie en samen kan er dan beslist worden wat mogelijk is. Onze school is blij te kunnen rekenen op enthousiaste leerlingen in de leerlingenraad die oa. instaat voor de organisatie van de Filmnacht, de week van de smaak, de fluo-actie… De socoraad neemt initiatieven om ons bewuster te doen omgaan met het milieu en met respect voor alle medemensen. De sportraad organiseert de middagsport en helpt mee bij de praktische uitwerking van de SJB-quiz. De feestraad, het privilege van het 6de jaar, kan zich helemaal uitleven bij het Sinterklaasfeest, de 100 dagen, het Prombal en uiteraard onze schoolfuif, SJBeats. 29
7. De nieuwbouwplannen Als alles verloopt volgens plan, starten we nog voor de zomervakantie met de realisatie van ons ambitieuze nieuwbouwproject: de bouw van een gloednieuwe, ruime en moderne campus. In fase 1 bouwen we op het voetbalveld een apart gebouw voor de middenschool en voor het college. Beide zijn wel met elkaar verbonden via een doorsteek op één verdieping. Daarnaast komt er in deze fase ook een volwaardige sporthal aan de kant van de Oudenaardsesteenweg. Fase 1 zou afgerond moeten zijn tegen de paasvakantie van het schooljaar 22-23; dan plannen we de verhuis. In fase 2 worden alle huidige gebouwen in de Kasteelstraat afgebroken en komt er een apart gebouw met het schoolrestaurant voor de lagere en de secundaire school. Op de bovenste verdieping voorzien we hier nog specifieke vaklokalen zoals technologie, STEM en de kookklas. Ook de kleuter- en basisschool worden in deze fase gebouwd op de site in de Kasteelstraat. 30 DE TROEVEN VAN ONZE CAMPUS SJB
Allle gebouwen zullen bereikbaar zijn met de fiets of te voet via een interne straat: een doorgang van de Kasteelstraat naar de Oudenaardsesteenweg die ook publiek toegankelijk zal zijn. Fase 2 zou klaar moeten zijn tegen september 2024. We kijken uiteraard vol spanning uit naar de realisatie van dit grote project. We zijn ervan overtuigd dat de indeling van de nieuwe campus ons zal toelaten om nog beter in te spelen op de nieuwe visie op onderwijs. Zo zullen er op elke verdieping van zowel middenschool als college ruimtes zijn waar onze leerlingen tijdens een vrij moment zelfstandig kunnen werken. In het nieuwe gebouw van het college zal een grote trap tegelijk dienst doen als moderne aula en ontmoetingsplaats waar leerlingen gezellig kunnen bijpraten of zelfstandig werken. De ideale plek ook voor het leeratelier waar leerlingen met hun leercoach individueel in gesprek kunnen gaan. 31
GR 2 DE AAD STUDIEKEUZES ONDER DE LOEP Sint-Paulusschool campus Sint-Jan Berchmans Kasteelstraat 12, 8580 Avelgem tel. 056 64 42 12 info.campussintjanberchmans@sintpaulus.eu https://www.sjb-avelgem.be
1 Online Touch