4. Vernieuwing: digitalisering en activerend lesgeven Rond de paasvakantie in het schooljaar 2022-2023 zullen we verhuizen naar een volledig nieuwe campus. In de nieuwe gebouwen voorzien we geen vaste computerlokalen meer waar leerlingen slechts enkele uurtjes per week terechtkunnen. De nieuwe leerplannen veronderstellen immers dat leerlingen voor nagenoeg elk vak een computer ter beschikking hebben. Om beter te kunnen inspelen op deze nieuwe didactische noden, hebben we begin dit schooljaar al beslist om de stap te zetten naar Bring Your Own Device (BYOD), dit betekent dat elke leerling een computer ter beschikking heeft en dit toestel ook naar huis kan meenemen. Het afstandsonderwijs in coronatijden heeft ons verplicht laten kennismaken met alle digitale mogelijkheden. Onder het motto ‘Never waste a crisis’ zullen we de aangeleerde vaardigheden verder inzetten om onze leerlingen ook in de toekomst actiever aan het werk te zetten. BYOD biedt nl. grote didactische voordelen: het laat toe om jou meer op je eigen tempo te laten werken en oefeningen op jouw niveau aan te bieden. Differentiëren wordt dus veel eenvoudiger. Bovendien willen we op deze manier ook andere kosten reduceren, want een atlas en een rekenmachine zullen niet meer aangekocht moeten worden. We benadrukken wel dat digitalisering voor ons geen doel op zich is maar een middel om te streven naar een hoger leerrendement bij elke leerling. En uiteraard gaan we niet voor een zwart-wit verhaal: papier en balpen gecombineerd met handboeken zullen nog steeds behoren tot de dagelijkse benodigdheden van onze leerlingen. Een aantal vakken zullen volgend jaar wel al experimenteren met een digitale methode en de computer zal dienen ter ondersteuning. De aangekondigde ‘Digisprong’ van minister Weyts zorgt er nu wel voor dat we jou nu nog niet kunnen informeren over de financiële voorwaarden. Van zodra we hier meer nieuws over hebben, zullen we dit communiceren zodat u als ouder weet wat de gevolgen zijn van deze digitalisering. 27
28 Online Touch Home