1. Een nieuw vak: leeratelier in het 3de en 4de jaar In het 1ste jaar leerden jullie in het vak Leren leren en leren leven o.a. hoe je de leerstof het best verwerkt en hoe je je goed kan voorbereiden op grote toetsen en examens. Vanaf de 2de graad krijg je nieuwe vakken zoals chemie en fysica, de hoeveelheid leerstof wordt groter en ook de vraagstelling is anders dan in de 1ste graad. Om al deze redenen voeren we een NIEUW vak in vanaf september: leeratelier. In het 3de jaar ontdekken we samen hoe leren werkt voor jou. Je onderzoekt de sterke en zwakke punten van jouw leerproces zodat je meer te weten komt over jouw leerstijl. We focussen ook op leren plannen en nog belangrijker, het leren volgen van jouw planning. Hoe kan je jouw motivatie verhogen? We ontdekken daarnaast hoe je teksten best samenvat of schematiseert, bijvoorbeeld met een mindmap. Tot slot gaan we samen ontdekken welk soort geheugen jij hebt en welke hulpmiddelen er bestaan om jouw geheugen te verbeteren. Deze ‘theorie’ gaan we telkens toepassen op de leerstof: tijdens dit uur zullen er leerkrachten van de hoofdvakken beschikbaar zijn zodat je niet alleen hulp krijgt om de tips toe te passen, maar indien nodig ook extra uitleg over de geziene leerstof kan vragen. Bepaalde lessen zullen dus ook een vorm van remediëring zijn. Leerlingen die meer uitdaging aankunnen, zullen de tips toepassen op moeilijkere leerstofonderdelen, zoals complexere bronteksten uit het vak geschiedenis. In het 4de jaar ga je verder met de aangeleerde vaardigheden maar zal je dit alles toepassen op nieuwe leerstof die je zelfstandig zal verwerken. Uiteraard is er steeds een vakleerkracht aanwezig die jou coacht om de leerstrategieën toe te passen als je de verschillende modules zelfstandig en op eigen tempo doorneemt. Je zal kunnen kiezen tussen modules Duits, economie, herhaling basisgrammatica Frans… Dit is een volledig nieuw initiatief dat een enthousiast leerkrachtenteam volop zal voorbereiden tegen dat jij in het 4de jaar zit. Doel is om het effect van jouw leren in kaart te brengen en stil te staan bij de verschilllende methodes die jouw leerrendement kunnen verhogen. In de uren Leeratelier willen we ook aandacht besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen: zo zullen tijdens deze lesuren de leerkrachten van de cel leerlingenbegeleiding en de leerlingenbegeleidster steeds beschikbaar zijn zodat je, als je daar nood aan hebt, met hen een persoonlijk gesprek kan inplannen. 24 DE TROEVEN VAN ONZE CAMPUS SJB
25 Online Touch Home