23

Docentenhandleiding lesmodule L.O.V.E. Online - les 2 - #Online: hou het veilig! Lessuggesties: 1 Begin de oefening door te vragen aan de leerlingen of zij weleens een vervelende situatie via internet hebben meegemaakt en wat zij toen hebben gedaan. Zo voelen de leerlingen zich meer betrokken bij de les en komt de les nog dichter bij hun eigen ervaringen te staan. 2 Laat leerlingen uitzoeken hoe ze een ander kunnen blokkeren. U kunt ervoor kiezen om leerlingen zelf te laten uitleggen hoe dit moet. Bijvoorbeeld: kies één social medium en bespreek klassikaal hoe het blokkeren te werk gaat. Op www.helpwanted.nl > Meer hulp > Handleidingen staat dit per social medium beschreven. Einde lesuur 1. Heeft u één lesuur beschikbaar, dan kunt u hier stoppen. Start de volgende les met ‘Onveilige contacten’. 5 MIN Wist je dit? Lezen en bespreken blz. 16 leerlingenmagazine Leerdoelen • Leerlingen kennen de belangrijkste feitjes over grooming. Behandelen oefening: Geef een leerling een voorleesbeurt voor ieder punt bij ‘Wist je dit?’. Laat na elk feitje de klas reageren. • Vraag: Wat wisten jullie al? Wat is anders dan jullie dachten? 5-10 MIN Onveilige contacten Lezen en bespreken blz. 16 leerlingenmagazine Leerdoelen • Leerlingen weten wat het gedrag van groomers is. • Leerlingen weten dat grooming strafbaar is. Behandelen oefening: Lees hardop de titel en de definitie in het blauwe vak ‘Onveilige Contacten’ voor • Vraag: Wie heeft er wel eens van grooming gehoord? Laat een leerling dit in zijn/haar eigen woorden uitleggen. • Vraag: Weten jullie wat strafbaar inhoudt? Licht dit zo nodig toe. Afronding: Vraag of de leerlingen snappen wat een groomer is. Laat ze het eventueel in eigen woorden uitleggen. • Vraag: Wat is een loverboy? Leg dit indien nodig uit. Een loverboy zoekt contact met een meisje om haar voor hem in de prostitutie te laten werken. De jongen doet in het begin heel lief zodat het meisje hem vertrouwt. Het meisje wordt verliefd op de loverboy en gaat haar eigen omgeving (ouders, vrienden/innen) minder belangrijk vinden. Benadruk hierin dat loverboys niet altijd cadeaus geven, zoals wel vaak gedacht wordt. Het geven van veel aandacht en liefde is vaak al genoeg. Afronding: Geef aan dat de leerlingen nu belangrijke feitjes over groomers hebben geleerd. Maar wat moeten ze doen als ze denken dat ze contact hebben met een groomer? Wist u dit? De feitjes in deze oefening komen van www.helpwanted.nl die wekelijks meldingen ontvangen over groomers. Lessuggestie: Start de oefening met het maken van een woordweb ‘groomer’. Zo haalt u de voorkennis bij leerlingen op. Vervolgens neemt u klassikaal de wistjedatjes door en bekijkt u met de klas of ze iets nieuws hebben geleerd. L.O.V.E. ONLINE 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication