23

Docentenhandleiding lesmodule L.O.V.E. Online Les 2 #Online: hou het veilig! PAGINA 14 Opmerking: Laat de leerlingen weten dat iedereen 10 MIN Google jezelf Leerdoelen • Leerlingen weten wat er over zichzelf op internet te vinden is. • Leerlingen weten hoe ze een vervelende foto/informatie van het internet kunnen verwijderen. Behandelen oefening: Vraag aan de klas: • Wat staat er van jou op internet? • Inventariseer door middel van een woordweb de antwoorden die leerlingen geven. Schrijf bijvoorbeeld ‘naam’ in het midden. Schrijf daaromheen de antwoorden. Bijvoorbeeld: Woonplaats, Leeftijd, Vrienden, Familieleden, Interesses, School, Bijbaan, Profielfoto , Relatiestatus, Hoeveel vrienden/volgers/likers, Plekken waar ze zijn ingecheckt, Links naar andere social media accounts, Telefoonnummer Laat vervolgens leerlingen een paar minuten zichzelf op hun telefoon, laptop of tablet googlen. kan zien wat er van hen op internet staat. Dit kan meespelen bij het zoeken naar een baan of stageplek. Ook werkgevers gaan op internet zoeken naar informatie over sollicitanten. Afronding: Vraag aan de klas wat ze over zichzelf hebben gevonden. Was er iets dat hun verbaasde? Hebben ze iets gevonden wat niet in het woordweb staat? Geef aan dat de leerlingen op deze manier ook anderen kunnen googlen, bijvoorbeeld onbekenden die ze ontmoeten via social media. Lessuggestie: Is het een veilige klas, dan kunt u ervoor kiezen om één leerling klassikaal te googlen. U kunt ook uzelf googlen met de klas (check van te voren even wat er van u via Google te vinden is zodat u niet voor verrassingen komt te staan). PAGINA 14 2 MIN Zie jij een vervelende foto van jezelf online? Behandelen oefening: Lees hardop de tips voor. L.O.V.E. ONLINE 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication