103

HET BEWEGINGSONDERWIJS IN DE ORGANISATIE 401 1 2 Zelf leren omkleden en hulp vragen als het nodig is 3 Tips bij gebruik van gymkleding: • Leer kleuters een vaste volgorde aan. Wat trek je eerst uit en wat daarna? • Laat snellere kleuters andere kinderen helpen. • Vraag ouders op ‘gymdagen’ hun kind kleding aan te trekken die ze gemakkelijk zelfstandig aan en uit krijgen. • Geef gymkleren aan het eind van de week mee naar huis, dan kan het gewassen worden. Gymschoenen Wel of geen gymschoenen voor kleuters is een discussie die op bijna alle scholen wel een keer wordt gevoerd. Wat is nou beter voor de voeten? Hoe zit het dan met hygiëne? Over een ding is iedereen het eens: laat kleuters niet op sokken gymmen. De kans op uitglijden is te groot. Gymmen op blote voeten is goed voor de ontwikkeling van de voeten. De kleuters worden niet gehinderd door stugge zolen en kunnen ‘grijpen’ met hun tenen. Blote voeten draagt bij aan lichaamsbesef, het ontdekken van materiaal op een tactiele manier en heeft voordelen bij het aan- en uitkleden. Ook geeft het jou als leerkracht de mogelijkheid om de ontwikkeling en stand van de voeten in de gaten te houden. Sommige scholen kiezen echter niet voor blote voeten in verband met hygiene en veiligheid. Een gymschoen geeft bescherming aan de voet en geeft houvast en stevigheid. Tips voor afspraken over schoeisel: • Kies voor wel of niet. Als je het vrij laat, is de kans groot dat kinderen met schoenen op de tenen trappen van kinderen op blote voeten. Of allemaal wel of allemaal niet. • Adviseer ouders schoenen die kleuters zelf gemakkelijk aan en uit kunnen doen. Bijvoorbeeld schoenen met klittenband of turnschoentjes. • Liever geen schoeisel, dan slecht zittend schoeisel dat te klein, te groot of niet geschikt voor een gymles is. Dat belemmert kinderen in hun ontwikkeling. Sieraden, lang haar en brillen Ook kleuters die gymmen moet je hun sieraden af doen. Dat is de meest veilige situatie voor henzelf en de andere kinderen en het kan niet kapot gaan. Dit geldt ook voor een diadeem of grote spelden in het haar. Mocht een kleuter een shirt aan hebben met een capuchon, zorg er dan voor dat die naar binnen wordt gestopt bij de nek. Hier kunnen ze achter blijven hangen bij bijvoorbeeld het klimmen. 4 5 6 Blote voeten 7 8 9 10 11 12 13 14

104 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication