22

62 1 2 3 4 5 Voorkennis 6 7 8 9 Scenario 10 11 12 13 14 § 2.1 opleiding zijn bewegende kleuters al een aantal keer aan bod gekomen. De overige kennis die Paul tot nu toe heeft is van de minor Vakbekwaam Bewegingsonderwijs die hij heeft gekozen. Het moet wel leuk zijn en veilig, dus niet te gevaarlijke maar wel aantrekkelijke activiteiten verzinnen. Ik kan wel zeggen hoe ze het moeten doen en dat ze goed moeten opletten en niet te veel risico’s nemen, maar ja, het zijn wel kleuters, denkt Paul. Wat weet ik eigenlijk al van kleuters? Al nadenkend besluit Paul een gymles te geven met vier verschillende ‘spelletjes’. Dezelfde indeling die Loes vorige week heeft gebruikt. De activiteiten die hij besluit te gaan doen zijn: rollen met tennisballen, klimmen in het klimrek, een renspelletje en hij wil met zijn kleuters twee vormen van vrij springen combineren. Het referentiekader Los van alle inhoud en kennis uit dit boek heb je als startende leerkracht, of een leerkracht die voor het eerst gym met kleuters gaat geven, al een eigen idee, een eigen referentiekader met betrekking tot gymmen met kleuters. Logisch of niet. Goed of niet. Er is al voorkennis. Dat kan zijn over wat kleuters zijn, of waar kleuters behoefte aan hebben of hoe een gymles er volgens jou uit moet zien. Kleuters kunnen al veel. Soms verbaas je je er zelfs over. Je ziet ook dat kleuters altijd maar doorgaan, soms heel druk zijn en eindeloos hetzelfde kunnen doen. Je ziet ook dat ze van de hak op tak springen en dat ze snel weer iets anders interessant kunnen vinden. Je eet wellicht wel eens bij je zus of broer die kinderen heeft. Die ‘kleine’ kan niet lang stilzitten aan tafel. Herinneringen aan je eigen gymlessen in de grote gymzaal dringen zich op. Wat jij je herinnert, werkt dat ook zo bij kleuters? 2.1.1 Eerste overwegingen Zonder enige ervaring moet je het hebben van je eigen referentiekader en de mogelijke vragen die je jezelf al in de voorbereiding kunt stellen. In je hoofd is al een soort scenario af te spelen van een gymles: • Waarmee houd je rekening bij kleuters? Jonge kinderen zijn heel beweeglijk en kunnen moeilijk stilzitten. Hoe zorg ik voor een korte uitleg en weinig wachttijden? • Je wilt graag een gevarieerd aanbod. Welke activiteiten passen goed naast elkaar? • Er zit zo’n groot verschil tussen de jongste en oudste kleuters. Hoe zorg je ervoor dat iedereen mee kan doen? • De les duurt 45 minuten. Hoe verdeel je de les zo dat iedereen evenveel beweegtijd heeft in ieder vak? • Hoe zit dat met de materialen? Hoe zet je deze klaar en wat is dan handig? Hoe laat moet je dan op school zijn? • Hoe verdeel ik de zaal? Zijn er blinde muren of zitten er materialen vast aan de wand of vloer? • Waar laat je de kinderen zitten als ze binnenkomen en wat vertel ik bij de verschillende ‘spelletjes’? • ...

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication