Hoofdstuk 1

Inhoudsopgave Studiewijzer 8 1 Belang bewegingsonderwijs met kleuters 1.1 Totale ontwikkeling 1.1.1 Domeinen 1.1.2 Lichaamsbesef en ruimtelijke oriëntatie 1.1.3 De kracht van de herhaling 1.1.4 Zone van naaste ontwikkeling 1.1.5 Impliciet leren 1.2 Geschiedenis van lichamelijke oefening aan kleuters 11 12 13 17 21 22 23 Lichamelijke oefening toen, bewegingsonderwijs nu 25 1.2.1 1.3 1.4 1.2.2 De huidige bewegingscultuur Legitimatie van het vak 1.3.1 Kerndoelen bewegingsonderwijs 1.3.2 Vakoverstijgende doelen Motorische ontwikkeling 1.4.1 1.4.2 1.5 1.5.1 1.5.2 1.5.3 2 2.1 Fundamentele vaardigheden Motorische vaardigheden 1.4.3 Vaardigheidslijnen Rechten van de kleuter Vrij spelen Buitenspelen versus bewegingsonderwijs Risicovol bewegen Een goede les bewegingsonderwijs met kleuters Het referentiekader 2.1.1 2.2 Eerste overwegingen 2.1.2 Voorkomen is beter dan … Criteria voor een goede les 2.2.1 Bewegen; drang tot bewegen 2.2.2 Bewegen: zich competent voelen 2.2.3 Bewegen; gevarieerd aanbod 2.2.4 Bewegen; verhouding actie en rust 2.2.5 Bewegen; veel oefenbeurten en herhaling Beleven; variatie in speelkriebels 2.2.6 2.2.7 2.2.8 2.2.9 2.3 2.3.2 Beleven; ruimte voor relatie en verbinding met de ander Reguleren; structuur en overzicht Reguleren; zich autonoom voelen De lesvoorbereiding 2.3.1 Lesvoorbereidingsformulier A.A.R.D.E.G. 26 29 32 34 37 45 49 49 50 55 56 56 57 61 62 62 63 64 66 66 67 68 70 70 71 72 74 75 76 77

5 Online Touch Hoofdstuk 1 Home


You need flash player to view this online publication