61

MOTORISCH-DIDACTISCH LEERMODEL Het doel van de juf is, dat ieder kind een keer de tikker is tijdens de les. Als dat niet lukt, dan vervangt de leerkracht de pylonen, die omgelegd moeten worden als je af bent, voor een zandloper van een minuut. 1 2 3 VOORBEELD 5.5 WISSELWERKING TUSSEN DE ELEMENTEN LEERKRACHT EN OMGEVING De juf wil graag gaan stuiten met grote zachte ballen. Maar ze ziet dat de ballen die in het rek liggen niet stuiten. Daar baalt ze van. Voor nu bedenkt ze een andere oplossing met basketballen, maar straks loopt ze gelijk even langs bij de directie voor budget om klein materiaal aan te kunnen schaffen. Vanmiddag gaat groep 5 een stuk opvoeren voor de ouders in het speellokaal. Gelijk na de pauze moet het speellokaal al leeg zijn. De juf moet dit vandaag alleen doen, dus kiest zij voor een klassikale les waar zij geen groot materiaal voor nodig heeft. Groep 8 is op kamp en de kleuters mogen, als de juf het goed vindt, een keer de grote gymzaal in om te gymmen. De leerkracht overweegt van tevoren de voor- en nadelen van het gymmen met kleuters in zo’n grote ruimte. 4 5 6 7 8 9 10 11 VOORBEELD 5.6 WISSELWERKING TUSSEN DE ELEMENTEN TAAK EN OMGEVING In een hoek van het speellokaal hangt een hoekige radiator tegen de muur, en dus wordt aan deze kant van het speellokaal nooit een tikspel gepland. Volgende week donderdag viert de school Sinterklaas, en er worden vier activiteiten gekozen in dit thema. De groepen worden steeds groter. Het speellokaal wordt te klein. In plaats van ‘twee is teveel’ speel je ‘drie is teveel’ bij het tikspel. 12 13 14 207

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication