99

HET BEWEGINGSONDERWIJS IN DE ORGANISATIE • Als alle materialen al staan is een les van 45 minuten voor kleuters prima. Als de kleuters nog moeten helpen met klaarzetten, plan dan een les van 60 minuten. Zo blijft er voldoende beweegtijd over. 9.1.2 Inrichting speellokaal Zoveel speellokalen, zoveel vormen en maten. De vorm en maat bepalen voor een heel groot gedeelte de mogelijkheden van de inrichting. Waar komt het wandrek? Is er een berging of kan ik ergens anders de kleine materialen kwijt? Hoe deel ik het speellokaal in voor een les in vakken? Waar kan ik met ballen spelen zonder bang te zijn dat de ramen stuk gaan? Tips bij het inrichten van het speellokaal: • Een stuk blinde muur voor het spelen met ballen is zeer wenselijk. • Afhankelijk van de vorm en maat van het speellokaal kun je kiezen voor een vast klimrek of een verrijdbaar klimrek. • Handig: er bestaan kasten waar de kleuters op kunnen klimmen en waar ook materiaal in kan worden opgeborgen. • Wil je een stuk afschermen voor kleuters of rondvliegend klein spelmateriaal, dan is een afscheidingsnet een goede oplossing. 5 6 7 8 9 10 Handig: een afscheidingsnet 11 Bij de inrichting van de speelzaal wordt er onderscheid gemaakt tussen grote en kleine materialen. Op de site van de KVLO (www.kvlo.nl) is een basisinventarisatielijst te vinden. Hierin staan de normen en eisen waaraan het speellokaal, qua materiaal, moet voldoen. Grote materialen Onder grote materialen worden alle vaste toestellen verstaan, zoals het klimrek of bijvoorbeeld de ringen of touwen, maar ook (verrijdbare) losse toestellen, zoals een kast, een klimladder, de glijbaan, banken of mattenkar. Grote materialen worden veelal ingezet voor leerlijnen als klimmen, balanceren, springen, over de kop en zwaaien. Ook worden ze gebruikt als afscheiding van ‘tuintjes’ of als lijdend voorwerp bij overige leerlijnen; van mikken Toestellen 14 Basisinventarisatielijst 12 13 1 2 3 4 397

100 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication