16

306 Het kenmerk van een impliciet leerproces is dat je je nauwelijks bewust bent van de beweegregels en de procedures die bij de uitvoering van een activiteit worden gebruikt (Beek, 2011). 1 2 3 4 Kijken naar anderen 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Goed voorbeeld doet goed volgen Voorbeeldig leren Voorbeeldig leren is een vorm van observationeel leren die je ook met een zekere regelmaat tegenkomt. Bij het voorbeeldig leren – en dit mag je zowel letterlijk als figuurlijk opvatten – gaat het om het onder de knie krijgen van een leertaak door het stap voor stap nadoen van het correcte voorbeeld. Monkey see, monkey do Binnen het bewegingsonderwijs kom je met een zekere regelmaat de uitspraak monkey see, monkey do tegen. Deze uitspraak is ontstaan doordat kinderen heel makkelijk bewegingen van elkaar overnemen. Het soepel en gemakkelijk bewegen wordt vaak geassocieerd met natuurlijk, dierlijk en probleemloos bewegen. Monkey see, monkey do wordt meestal gebruikt als vorm van instructie bij de uitleg van een activiteit. ‘Doe mij maar na.’, ‘Aap mij maar na.’ Binnen het impliciete leren worden onderscheiden: • observationeel leren – voorbeeldig leren – monkey see, monkey do – imitatieleren • analogieleren • sturende arrangementen • eindhouding leren • foutloos leren • normloos leren Observationeel leren Kleuters leren door te kijken naar hoe anderen iets doen, dit wordt ook wel observationeel leren genoemd. Het gaat om leren door het gedrag van anderen, en het resultaat ervan, te observeren en eventueel te imiteren. Dat is niet alleen een heel natuurlijke, maar ook een heel effectieve manier van leren. Dat observationeel leren een heel natuurlijke manier van leren is, blijkt uit het feit dat kinderen dit al op zeer jonge leeftijd veelvuldig toepassen (Matheson, e.a. 2013).

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication