20

310 Altijd succesvol 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Het verschil tussen beide vormen van leren, impliciet en expliciet, zit in de mate van bewustheid van de beweegregels en processen die worden Geen vormeisen waarin een activiteit altijd succesvol wordt uitgevoerd. Na een aantal succesvolle uitvoeringen wordt de situatie moeilijker gemaakt. Het voordeel van foutloos leren is dat er nauwelijks instructie nodig is. Als lerende krijg je optimaal de kans om de beste bewegingsuitvoering te vinden. Foutloos leren is een methode die erop gericht is zelfevaluatie te verminderen door de omgeving zo in te richten dat de kans op het maken van fouten heel klein is, om vervolgens de taak stap voor stap een beetje moeilijker te maken. Je kunt bij foutloos leren bijvoorbeeld denken aan het mikken van een voorwerp in een heel groot doel. Zo groot dat het doel niet te missen is. Op deze manier wordt voorkomen dat er fouten worden gemaakt tijdens het leerproces. Nadat deze oefening een aantal keer succesvol is uitgevoerd, wordt het doel steeds een beetje kleiner gemaakt. Totdat de uiteindelijke doelstelling is gerealiseerd. Altijd raak Normloos leren Normloos leren is een term die je de laatste jaren regelmatig hoort. Het is een wat vreemde eend in de bijt van het impliciete leren. Normloos leren zegt namelijk niets over het proces dat ten grondslag ligt aan het leren. Het geeft alleen aan dat er aan de uitvoering van een activiteit geen vormeisen, geen normen worden gesteld. Door geen eisen te stellen aan de uitvoering, zo is het idee, gaat het kind minder nadenken over de uitvoering van de activiteit. Bij normloos leren wordt de aandacht gericht op het doel van de oefening. In het beschreven voorbeeld gaat het om het passeren van een hindernis. Door geen nadruk te leggen op de wijze van uitvoering, wordt er geen beroep gedaan op het opbouwen van expliciete kennis over hoe de beweging moet worden uitgevoerd. De aandacht wordt gericht op het resultaat, het passeren van de hindernis, van het bewegen.

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication