12

12 INTERVIEW gaan. De oplossing zit ’m in ieder geval niet in het organiseren van een extra barbecue.” ONDERSCHEIDEND VERMOGEN “De tenniswereld kan veel leren van het bedrijfsleven. Neem de telecommarkt. Providers buitelen over elkaar heen om het beste aanbod voor de consument te maken. Ze verzinnen de mooiste constructies met databundels en extra’s, gratis MB’s in Europa, gratis onderling bellen, noem maar op. Dat onderscheidend vermogen is heel belangrijk. Tennisclubs kunnen op het gebied van lidmaatschapsvormen ook veel creatiever zijn. OVER HET KNLTB JAARCONGRES Op zaterdag 26 november vindt in Omnisport Apeldoorn het KNLTB Jaarcongres plaats, dé ideale gelegenheid voor bestuurders om kennis op te doen en hun collega’s te ontmoeten. Na een succesvolle editie in 2015 met ruim 800 verenigingsbestuurders, vindt dit jaar het congres weer plaats tijdens de AFAS Tennis Classics. Tijdens deze ontmoetingsdag voor bestuurders van verenigingen komen verschillende onderwerpen aan bod die belangrijk zijn voor jouw vereniging. Inspirerende gastsprekers zullen aanwezig zijn om hun visie te geven op de tennissport en er kunnen kennissessies gevolgd worden, waarin meer specifiek op de materie wordt ingegaan. Thema’s van deze kennissessies zijn: ‘KNLTB ClubApp’, ‘Competitie/Toernooien Nieuwe Stijl’, ‘Thuis op de club’, ‘Hoe betrek je de nieuwe generaties bij je club?’, ‘Ledenwerving en -behoud’, ‘Tenniskids’ en ‘Met Fair Play win je altijd’. Daarnaast is er de mogelijkheid om na afloop de grote kampioenen van weleer te zien spelen bij de AFAS Tennis Classics. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan wat er in de fitnessbranche gebeurt. Sommige fitnessscholen adverteren ermee dat het lidmaatschap goedkoper wordt naarmate je meer sport. Of je betaalt de eerste maanden niets. Bij Basic-Fit kun je bij al hun scholen in Nederland terecht. Voor mij persoonlijk is dat ideaal. Als ik in Amsterdam overnacht, dan kan ik met mijn Basic-Fit-pasje uit Groningen ook daar terecht. Hoe mooi zou het zijn als ik mijn tennisracket meeneem en met mijn Groningse lidmaatschapspasje ook even mag spelen op een Amsterdamse baan? Je zou de mogelijkheden van een tennispas enorm kunnen uitbreiden. Maak een pay as you go-systeem mogelijk, waarbij je achteraf betaalt, ook al ben je geen lid. Of geef mensen die op vakantie gaan in Nederland de kans om ook elders te tennissen, zodat ze standaard hun racket meenemen. In het golf is dat veel beter geregeld. Als jij je golfvaardigheidsbewijs hebt, kun je overal terecht. Wij zijn ook actief in de hotelwereld, met LookingforBooking.com. Zo weet ik dat mensen massaal filteren op aanwezige faciliteiten. Naast fitness en wellness zou tennis ook veel vaker aangeboden kunnen worden dan nu het geval is. In Amsterdam zijn er misschien twee hotels met een tennisbaan, terwijl er 300 hotels zijn. Hoe mooi zou het zijn als tennisclubs samenwerken met hotels in de omgeving, zodat je een uurtje kunt gaan spelen voor pakweg tien euro. Dat is voor het hotel, de gast en de tennisvereniging een mooie deal. Clubs hebben vaak weerstand om mensen per keer te laten betalen, maar hotelgasten zijn passanten, dus die angst is in dit geval ongegrond. Tennis is niet een heel laagdrempelige sport, zoals bijvoorbeeld voetbal dat wel is. Neem een gezin met jonge kinderen: zij moeten schoenen, kleding, rackets en ballen kopen. Dan moet je nog de contributie betalen en dure tennislessen. Wat als een kind dan na een paar maanden zegt dat het geen zin meer heeft? De oplossing zit ’m in het systeem van de shared economy. Je zou in de tenniswereld de principes van de deeleconomie prachtig kunnen toepassen. Een club kan investeren in een aantal rackets en kleding om die ter plekke beschikbaar te stellen voor de jeugd. Om zo op een laagdrempelige manier te kunnen proeven aan tennis.” MINIMONOPOLIE De vraag is natuurlijk of dit alles haalbaar is. Woldring: “De mooiste innovaties vinden altijd plaats op de grens van het onmogelijke. Clubs zullen allerlei beren op de weg zien. Ze zullen zeggen: ‘Wat als iedereen lid wordt van de goedkoopste club in Nederland om vervolgens op de duurste baan te gaan spelen?’ Maar daar is door middel van simpele voorwaarden wel een mouw aan te passen, net als met de Fair Use Policy in de telecomwereld bij de ‘onbeperkte’ bundels. Eigenlijk zou niet ‘die andere tennisclub’ de concurrent moeten zijn, maar alle andere sporten. Naast de clubs zou ik ook de trainers willen uitdagen om met vernieuwingen te komen. De markten waarop ik actief ben met Bencom zijn allemaal geliberaliseerd. Daar kun je als consument vrije keuzes maken, van monopolies is geen sprake meer. In het tennis is dit heel anders. Als je lid wordt van een club, heb je ‘opeens’ te maken met een tennisschool die daar toevallig al twintig jaar zit, en waarschijnlijk heel goede vriendjes is met het bestuur. Waarom zou je deze opdracht, net als bij overheden en in het bedrijfsleven, niet aanbesteden? Waarbij partijen kunnen inschrijven en hun plannen presenteren. Het zou een goede zaak zijn als tennisclubs op deze manier de bestaande status quo doorbreken. Dat betekent niet dat ze meteen afscheid moeten nemen van vaste partners, maar wel dat ze één keer in de vier jaar een tender [een openbare aanbesteding, red.] uitschrijven. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn; de bond zou daarvoor een mooi model kunnen opstellen. Ik ben ervan overtuigd dat dat veel innovaties op trainingsgebied oplevert. En als je dan zo’n tender uitschrijft, kan het best zo zijn dat je bij dezelfde tennisschool uitkomt, maar dan wordt iedereen in ieder geval wel even op scherp gezet. Iedereen moet zijn best doen om met een goed aanbod te komen. Op deze manier denk je vanuit de consument. En dat is nodig, want de leden vormen het fundament van de club. Je kunt nog zo’n mooi verlicht park hebben en nog zo’n lage contributie hanteren, als tennislessen als gevolg van een minimonopolie peperduur zijn, dan is uiteindelijk het hele plaatje niet goed.” DIGITAAL VERBONDEN “De uitdaging voor de Nederlandse tenniswereld is om uiteindelijk alle tennissers op een digitale manier met elkaar te verbinden. Als je op een conceptmatige manier denkt, dan is er van alles mogelijk. Met een ‘Tinder-functie’ in de KNLTB ClubApp, waarmee je op je smartphone à la minute een date met een passende tennispartner kunt maken, kun je een einde maken aan de gesloten omgeving die de tenniswereld nu vaak nog is. Je kunt er, bij wijze van spreken, bijvoorbeeld ook je LinkedIn-account aan koppelen. Zodat je de tennisomgeving verbindt met het persoonlijke leven van mensen. Stop in elk geval met de traditionele manier van het organiseren van tennis. Natuurlijk zijn er oudere leden die daar niet heel vrolijk van worden, en die kwaad worden van de gedachte om met een laddercompetitie te stoppen, maar het heeft niet de toekomst. Denk aan de komst van de auto in het tijdperk van de paard-en-wagen. Af en toe heb je een disruptor nodig, iets totaal nieuws waarmee de weg naar het verleden wordt afgesneden. Natuurlijk gaat innoveren met vallen en opstaan, maar het is onontkoombaar.” t

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication