14

14 INTERVIEW “Een tennisser kan op meerdere manieren gevormd worden, maar ik geloof niet dat er zoiets als een nationale identiteit is” JUDY MURRAY en captain Manon Bollegraf. Wij wonnen die wedstrijd met 2-1.” “GEEN NATIONALE IDENTITEIT” Bestaat er zoiets als een Nederlandse stijl? Murray denkt van niet. Ze stelt dat spelers worden gevormd door hun coach en geïnspireerd door spelers waar ze tegen opkijken. Zo was haar Andy als kind idolaat van Andre Agassi. “Die denim broek, de paardenstaart. Andy vond alles geweldig en probeerde Agassi ook in zijn spel – denk aan de beroemde backhand langs de lijn – te kopiëren. Een tennisser kan op meerdere manieren gevormd worden, maar ik geloof niet dat er zoiets als een nationale identiteit is.” Dan is er de veelgehoorde opmerking dat talenten te veel gepamperd worden. Ziet Murray dit ook als een serieus probleem? “In GrootBrittannië is dit zeker het geval, zowel op als naast de baan.” Volgens haar worden jonge spelers al vroeg overladen met informatie, terwijl tennissers juist moeten leren om voor zichzelf te denken. “Op de baan is het een strijd tussen twee personen, waarbij je alles toch zelf moet zien op te lossen.” Ook over iemands handelen buiten de baan heeft Murray een duidelijke mening. Ze legt uit dat de LTA haar talenten een goed programma aanbiedt, maar dat het juist de kunst is om kinderen niet in een comfortzone terecht te laten komen. Murray refereert aan de tijd dat haar kinderen opgroeiden in een land zonder trackrecord op het gebied van toptennis. “Er waren vrijwel geen goede banen en coaches. Daarom moesten we om competitie te kunnen spelen al snel naar Engeland en zelfs overzee. Onze kinderen hebben altijd harder moeten werken dan andere talenten, maar dat heeft betere strijders en teamleden van ze gemaakt. Als je de top wilt bereiken, moet je kunnen vechten en dat hebben Jamie en Andy zeker wel geleerd.” Ingaand op de rol van de coach in het geheel stelt Murray dat het zaak is om talenten niet te vroeg te veel te geven. “Je moet als coach het grote plaatje voor ogen houden. Wat gaat tennis in de toekomst van iemand vragen? Als coach praat je niet alleen over techniek en tactiek, je moet je spelers ook voorbereiden op het tennisleven.” Volgens Murray gaat het er dan ook niet om wat coaches kunnen en doen, maar hoe ze hun spelers helpen zichzelf te ontwikkelen. “You’re playing for your living, are you ready for it? Veel jonge spelers hebben moeite met die overgang. Dat is ook wel logisch, want als een kind nooit iets zelf hoeft te doen, leert het ook niet om dingen op te pakken. Dan wordt het ineens wel erg lastig als je als beginnende tennisprof zelf je vluchten en hotels moet boeken, je trainingspartners moet vinden en je materiaal moet regelen.” MOEDER EN COACH Reeds als kind hadden Jamie en Andy een uitstekende hand-oog- en voet-oogcoördinatie en waren ze goed in verschillende sporten. Met tennis kwamen ze voor het eerst in aanraking toen Jamie zeven en Andy vijf was. Enkele jaren later speelden ze in het Franse Rouen hun eerste overzeese wedstrijden. “Dat was een geweldig avontuur voor ze. Ik weet nog dat Jamie het toernooi won en dat Andy in de halve finale verloor van Gaël Monfils. Ze vonden het fantastisch, leerden allerlei leuke mensen kennen en vonden het sindsdien nooit meer eng om naar het buitenland te gaan.” Voor Murray, naast moeder destijds ook namens de bond coach van haar jongens, was het de eerste keer dat ze haar jongens een tijdje moest loslaten. A big thing, op dat moment. Toen de jongens elf en tien waren, kwam voor haar het besef dat ze als coach een stapje terug moest doen. “Op die leeftijd is het niet cool om door je moeder gecoacht te worden en ik realiseerde me dat het ook voor mezelf goed was om meer moeder dan coach te zijn.” Daarom haalde ze Leon Smith erbij: destijds een jongen van begin twintig met felblond haar en een diamant in zijn oor. “Hij was een degelijke speler, maar vooral een coole jongen en juist daarom was hij voor die jongens de juiste coach op het juiste moment.” BERGOPWAARTS Murray herkende al vroeg het talent van haar zoons, maar wist ook direct dat talent alleen niet voldoende was. “Je hebt ook iemand nodig die dat talent kan laten ontplooien. Verder moet het talent bereid zijn om hard te werken. Als je op een van die punten tekortkomt, ga je het niet “Als je de top wilt bereiken, moet je kunnen vechten” JUDY MURRAY

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication