CENTRE COURT 35 enthousiast worden. En dat is wat je wilt bereiken.” Doeven: “Lukt het bij de eerste keer mensen aangenaam te verrassen, dan zullen ze de app veel vaker gaan gebruiken dan wanneer je ze iets incompleets voorschotelt.” Bij Roomburg heeft men met name hoge verwachtingen van de functionaliteit ‘tennismaatje zoeken’. Doeven: “Zeker als je daarbinnen flink kunt differentiëren en mensen van gelijke sterkte elkaar goed kunnen vinden, is dat echt een aanwinst voor met name de mensen uit de categorieën 7, 8 en 9.” Ook bij TV De Ronde Vener is men nog in de beginfase. Marte ten Dam: “De app ziet er verzorgd en gebruiksvriendelijk uit en biedt – zeker als het afhangen wordt toegevoegd – interessante mogelijkheden. Maar we hebben het nog niet breed gecommuniceerd, we moeten nog kijken hoe we de app gaan inzetten.” HULPLIJN “We leren dagelijks van de gebruikservaringen”, zegt Dielessen. “Met onze partner LISA is ervoor gekozen om zo vlot mogelijk een werkende versie van zowel KNLTB.Club als de ClubApp te ontwikkelen, en deze gaandeweg het proces te vervolmaken. De basis staat. Maar we merken dat iedere vereniging logischerwijs zijn eigen wensen en verwachtingen heeft. En dat iedereen tegen andere dingen aanloopt. Daarom is juist ook het contact met de clubs van groot belang. Zitten er punten bij die voor andere clubs ook van belang zijn, dan krijgen die hoge prioriteit.” Francis Langenberg van Tennisvereniging Montfoort zegt “regelmatig” gebruik te maken van de hulplijn van LISA en de KNLTB. “Dat werkt goed, zowel via de chat als telefonisch. Je wordt snel geholpen en van goede adviezen voorzien.” TV Montfoort stapte niet speciaal vanwege de ClubApp over. “Het was ons in eerste instantie om de ledenadministratie te doen”, licht Langenberg toe. “De ‘oude’ ledenadministratie was wel aan vernieuwing toe, KNLTB.Club kwam op het juiste moment. Voor zover wij nu kunnen overzien, is een aantal dingen veel makkelijker geworden. Op dit moment hebben we vaak te maken met verouderde e-mailadressen, waardoor niet alle e-mails aankomen. Leden kunnen straks zelf hun e-mailadres en andere gegevens wijzigen, zodat het adressenbestand zo veel mogelijk up-to-date gehouden kan worden. Ook gericht mailen, naar de desbetreffende doelgroep, zal allemaal eenvoudiger worden. Daar kijken we naar uit en van die mogelijkheid zullen we veel gebruik gaan maken.” MAATJE ZOEKEN Op termijn zal ook de ClubApp worden omarmd, denkt Langenberg. “We hebben nu krap 500 leden, helaas is bij ons het ledental teruggelopen. Met name bij de jeugd waren er veel opzeggingen. Maar we merken dat oudere leden ook steeds meer apps gaan gebruiken. Als alles straks werkt, zal er echt wel gebruik van worden gemaakt. Vooral het ‘maatje zoeken’ lijkt mij een waardevolle aanvulling. Met name voor nieuwe leden is dat echt een uitkomst.” Dielessen spoort clubs die bezig zijn met de installatie van zowel het ledenadministratiesysteem als de ClubApp aan in geval van problemen toch vooral ook de helpdesk te bellen. “Zelfs met feedback over de kleinste ongemakken zijn we blij. Samen kunnen we het systeem verbeteren.” De bond houdt verenigingen intussen via de nieuwsbrief, e-mail en persoonlijk contact zo goed mogelijk op de hoogte van de ontwikkelingen. Bovendien is veel informatie te vinden op de website. Voor wie bijvoorbeeld niet precies weet wanneer welke functionaliteiten aan KNLTB.Club en de KNLTB ClubApp worden toegevoegd, is er een handig tijdspad op www.knltb.club te vinden. Daar staat ook nog eens duidelijk omschreven wat men ontvangt als men kiest voor de gratis basisvariant, de versie die één euro per lid kost of die van tweeënhalve euro. Laatstgenoemde versie is vanaf november beschikbaar, aan de laatste functionaliteiten daarvoor wordt nu hard gewerkt. REACTIES EN TIPS Dielessen krijgt geregeld complimenten van verenigingen die al van MijnKNLTB zijn overgestapt naar KNLTB.Club. “De nieuwe online ledenadministratie is eenvoudig in gebruik en werkt erg snel. Kritischer zijn de geluiden over de vertraging van met name de contributie- en facturatiefunctionaliteit en het online inschrijfformulier. We krijgen dagelijks veel reacties en tips. Daar zijn we erg blij mee en gaan we mee aan de slag om de clubs zo goed mogelijk te bedienen.” Dielessen denkt dat op termijn vrijwel alle tennisclubs gebruik zullen maken van de ledenadministratie van KNLTB.Club en dat een groot deel daarvan ook de ClubApp zal omarmen. “Dit is voor ons sowieso een project van de lange adem. Veel tennisclubs zijn van huis uit wat terughoudend, kijken de kat uit de boom. Dat is zeker geen slechte eigenschap. Maar we verwachten dat ze alsnog overstappen als ze van andere verenigingen horen hoezeer het bevalt. Van LISA hebben we begrepen dat bij de hockeyclubs aanvankelijk ook bedenkingen waren, maar dat inmiddels negen van de tien hockeyverenigingen gebruikmaken van de LISA-app. Wij denken dat dat ook bij de KNLTB gaat gebeuren.” t TIJDSPAD Planning voor toevoeging van functionaliteiten aan KNLTB.Club en de ClubApp in de komende maanden: September 2016: • (bar)dienstenplanner; • inschrijfformulier voor nieuwe leden welke geplaatst kan worden op iedere clubwebsite. Deze inschrijvingen komen automatisch in KNLTB.Club; • het beheren van competitieteams zodat deze zichtbaar worden in de ClubApp. November 2016: • contributie kunnen factureren vanuit KNLTB.Club; • versturen van nieuwsbrieven vanuit KNLTB.Club; • laddercompetitie. December 2016: • volledige clubwebsite; • beheren van verenigingsdocumenten via KNLTB.Club; • trainingsmanager; • sponsorbeheer; • houden van enquêtes onder leden via KNLTB.Club. CONTACT Verenigingen die moeite hebben met het installeren van een aantal functionaliteiten in KNLTB.Club of hulp wensen bij gebruik van de ClubApp kunnen contact opnemen met de supportafdeling voor KNLTB.Club en de KNLTB ClubApp via support@knltb.club of 088-1302705.
36 Online Touch Home