45 “Als trainer ben je niet meer alleen aan het lesgeven; je bent ook manager” “Op de baan staan met de guppen, de jongste jeugd, da’s heerlijk. Ik werd daarbij geïnspireerd door Johan Knol. Hij profileerde zich als een trainer die kinderen spelenderwijs tennis wilde bijbrengen, met onder meer coördinatie-oefeningen en allerlei materiaal”, aldus Lugt. MENSENMENSEN “Na de periode in Vlaardingen ben ik naar Rotterdam gegaan. Ik kwam uiteindelijk terecht bij FOCUS tennis academy en Victoria Rotterdam werd mijn basis. Bij FOCUS – opgericht door Niels Stemerdink en tegenwoordig geleid door hem en Erik Brummer – kreeg ik meteen een goed gevoel: prettige collega’s, mensenmensen, gezellig qua sfeer. Ze gaan volledig voor de kinderen, we hebben dezelfde ideeën en er is sprake van een open communicatie. Je kunt alles zeggen, er is ruimte voor discussie en iedereen staat open voor verandering en vernieuwing, dat vind ik heel belangrijk.” Bij het verkennen en verbreden van haar horizon vulde ze her en der haar rugzak met kennis. “Ik heb veel gedaan, ben ook nog enkele malen op toernooien in het buitenland geweest met rolstoeltennisster Chantal Vandierendonck [25 jaar geleden werd zij wereldkampioene, red.], toen Nederland op dat tennisvlak al een vooraanstaand land was. Van alle trainers met wie ik heb mogen werken, heb ik iets goeds meegenomen. En ondertussen ontwikkel je je eigen visie. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Op een gegeven moment weet je wat en hoe je het zelf wilt. Maar één ding staat vast: je blijft leren. En ik blijf altijd enthousiast, ook in wat ik overbreng naar de kids. Soms zeggen mensen dat ze niet kunnen begrijpen dat dat enthousiasme onverminderd groot blijft. Het is gewoon een fantastische job. Verslavend zelfs. Wat is er mooier dan kinderen die veel tennissen en voor iets gaan, te mogen begeleiden in dat proces? De interactie, ze zien groeien als kind, qua tennis en mentaal.” CONNY LUGT POESPAS “Het tennis is wel enorm veranderd in de loop der jaren. Tegenwoordig zijn er twee keer zo veel spelers die internationaal aan de weg timmeren en dus wordt het steeds moeilijker om in de buurt van de mondiale top honderd te komen. Het tennis is fysieker geworden, van jongs af aan maken tennissers meer uren, het spel gaat sneller en het materiaal ontwikkelt zich daar ook naar.” Ook in andere opzichten is de sport aan verandering onderhevig geweest. “Vijftien jaar geleden was er niet zo veel poespas omheen, was het rustiger. Als een kind tegenwoordig een beetje kan tennissen, wordt er in sommige gevallen al veel drukte omheen gemaakt. Dan heb je ook nog de concurrentie van tennisscholen, waardoor er soms wordt gewisseld van trainer en school. Dat komt niet altijd ten goede aan het kind. Ouders hebben een belangrijke rol. Die maken elkaar soms gek. Maar van de taak van de trainer ben ik me ook steeds bewuster geworden. Diens taak is het om meer te praten, door middel van uitleg en door duidelijkheid te verschaffen.” THUISSITUATIE “Als trainer ben je niet alleen meer aan het lesgeven; je bent ook manager. Ik verlang altijd dat iedereen zich volledig inzet, het beste van zichzelf geeft, ook in de training. Hard werken, je aandacht en focus in de training houden op wat je doet. Als ik dat in mijn begintijd als trainster bij iemand onvoldoende waarnam, had ik daar heel veel moeite mee. Naarmate je ouder wordt, vlieg je dat anders aan. En besef je dat er
46 Online Touch Home