59

59 zijn nog niet zo ver ontwikkeld dat ze kunnen worden uitgevoerd, maar we streven ernaar dit zo snel mogelijk te verwezenlijken.” OLIEVLEK De Tenniskids@school-aanpak breidt zich inmiddels als een olievlek uit over ons land. Leerlingen van de basisschool maken tijdens de gymles kennis met tennis, op straat is er een mix van tennisles, freestyletennis en spelletjes voor kids van vijf tot en met twaalf jaar en ook op de verenigingen worden nieuwe vormen van tennisles gegeven en is er zelfs een competitief element. Eind 2014 startte in de gemeente Enschede een pilot voor dit project, in samenwerking met 22 basisscholen en zeven lokale tennisclubs. Zo maakten 1.750 leerlingen kennis met de tennissport. De pilot werd afgesloten met een geslaagde wereldrecordpoging ‘balletje hooghouden’. “Dit jaar hebben we het in Arnhem gedaan, waar vooral de verenigingen en de gemeente het uitstekend hebben opgepakt en de tussenkomst van de KNLTB miniem was”, haakt Pim Nip namens de KNLTB in. “Het was geïntegreerd in de Arnhemse Spelen en de afsluiting was een geweldig festijn op Valkenhuizen, waar bijna duizend kinderen rondliepen.” IETS BLIJVENDS De verbinding tussen de KNLTB, diens jeugdpartner Menzis en Sportbedrijf Arnhem – in nauwe samenwerking met negen tennisverenigingen – zorgde er dit keer voor dat ruim 3.000 Arnhemse kinderen via Tenniskids@ school kennismaakten met tennis. Nip: “Het gaat erom dat we iets blijvends achterlaten. We hebben inmiddels 20.000 nieuwe leden mogen begroeten. Het bijzondere is ook dat Enschede het evenement dit jaar geheel zelf heeft opgetuigd. We hopen dat Enschede en Arnhem dat volgend jaar weer zelf doen. Feit blijft dat het moeilijker te organiseren is dan ergens een potje voetbal laten spelen. En die sport krijgen kinderen op allerlei manieren voorgeschoteld. Kiki Bertens doet het uitstekend en dat komt de huiskamers binnen, maar kinderen komen niet snel in aanraking met tennissucces op tv. Kinderen gaan ook meestal tennissen omdat hun ouders dat doen, maar het moet ook van een andere kant komen: bijvoorbeeld op school en na schooltijd.” BLAUWDRUK “De KNLTB heeft de binding met de verenigingen en Menzis met de gemeenten”, vervolgt “Het Tenniskids@school-project is geen hogere wiskunde, maar de tennisbond is de enige die het succesvol doet” STEFAN RAATS Nip. “De gemeenten kennen de schoolkalenders en als in een stad scholen en pakweg tien verenigingen meedoen, dan ben je met een geïntegreerde aanpak bezig. Het meest krachtig is als de KNLTB het aanjaagt en de lokale instanties het oppakken. Het mooiste zou zijn als we alle dertig grote landelijke gemeenten kunnen betrekken, maar dat is vooralsnog te groot om te handelen. Maar de blauwdruk ligt er. Volgend jaar wordt het in Groningen opgetuigd en daar willen ze er ook schwung aan geven. Jacco Eltingh gaat als jeugdambassadeur langs scholen en verenigingen en maakt iedereen op zijn wijze nog enthousiaster. Dan heb je op zo’n dag in één keer duizend kinderen in beweging en dat is de doelstelling van onze samenwerking en het partnership van Menzis. We proberen ook kinderen met een beperking mee te nemen in de uitvoering van het plan. In Arnhem is in dat kader samengewerkt met de Esther Vergeer Foundation en een mooie eerste aanzet gegeven, wat in Groningen een breder vervolg zou kunnen krijgen.” t

60 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication