9

9 Ben Woldring heeft er al een lange dag opzitten als hij ’s avonds de deuren van zijn kantoor aan de statige Hereweg in Groningen opent, maar zijn enthousiasme is er niet minder om als hij vertelt over de nieuwste ontwikkelingen binnen zijn bedrijf. Hij toont de interface van een nieuwe vergelijkingssite waaraan gewerkt wordt, voor autopolissen in dit geval. Iemand die op zoek is naar een verzekering kan precies zien wat er met de premie gebeurt als hij een schade meldt. Door te klikken op een icoontje kan hij onderscheid maken tussen verschillende soorten schade; zelfs een aanrijding met een hert behoort tot de keuzeopties. Zo weet de consument precies waar hij aan toe is in de praktijk. Want een polis kan op het eerste gezicht wel heel aantrekkelijk lijken, bij het eerste pechgeval kan goedkoop toch duurkoop blijken te zijn. En Woldring en zijn mensen weten precies hoe je dat op een heldere manier inzichtelijk maakt. SUCCES Lang voordat Poliswijzer.nl in de lucht ging, richtte Woldring als dertienjarige scholier de website Bellen.com op, waarop hij telefoontarieven van verschillende aanbieders met elkaar vermet elkaar vergeleken worden, zoals internetaanbieders of hotels. Op Gaslicht.com kunnen consumenten (maar ook bijvoorbeeld tennisverenigingen) op een eenvoudige manier zien waar zij het goedkoopst hun energie kunnen afnemen en zo duizenden euro’s besparen. Op zijn 21ste werd Woldring door het gerenommeerde Amerikaanse zakenblad Businessweek gekozen tot Europees ondernemer van het jaar onder de 25. Weer tien jaar later heeft Woldring 35 man personeel in dienst en is hij iedere dag bezig om zijn vergelijkingsimperium, de Bencom Group genaamd, te verbeteren en uit te breiden, ook naar het buitenland. De sleutel tot zijn succes, zo zegt hij zelf, laat zich het best vergelijken met topsport. Een sporter die op jacht gaat naar een olympische medaille, heeft een langetermijndoel voor ogen, en dat heeft zijn bedrijf ook. Kortetermijnsucces verdraagt zich namelijk slecht met objectiviteit, een vereiste om een eerlijke vergelijking te maken. “We hebben op Gaslicht.com een top vijf van de goedkoopste energieaanbieders. Het is een gevecht voor de aanbieders om tot die top te behoren. Als je op plek zes staat, kom je namelijk op pagina twee te staan, en dat wil je als energieleverancier liever niet. Er wordt ons in dat gevecht “Een ontwikkeling als de KNLTB ClubApp, waarmee ik makkelijk kan zien of ik op een baan terechtkan, is ook een belangrijke innovatie” BEN WOLDRING geleek. Dat bleek een gouden greep. Het succes dat hij daarmee boekte, bleek de opmaat naar de oprichting van nieuwe websites waarop de prijs en kwaliteit van diensten en producten wel eens een aanbieding gedaan. Maar daar zijn we ongevoelig voor. We willen het beste voor de consument, objectiviteit zit al sinds 1998 in het DNA van ons bedrijf. Daar ligt dus een duidelijke link met de sport, je hebt een verder vooruitgelegen doel voor ogen.” VRIJ IN JE HOOFD Woldring is pas 31 jaar oud, maar hij is al langer dan wie ook op deze leeftijd vertrouwd met het drukke entrepreneursleven. Inclusief de uitgebreide diners die daar vaak bij horen. Toch weet hij zijn jeugdige blik te combineren met een goed fysiek, dankzij voldoende beweging. “Ik heb zo veel afspraken, vaak met etentjes. Er gaat genoeg eten in, het is een uitdaging om fit

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication