45

DUURZAAMHEID AMSTERDAM ARENA 45 ling voor het voedsel dat we in 2020 in het stadion verkopen?” Misschien komt er in de nieuwe ArenA wel een ruimte voor pop-upstores waar verschillende winkels healthy bites kunnen verkopen.” Hij durft het gerust nog een stukje futuristischer te maken. “Iedereen draagt straks wearables, accessoires met elektronica die allerlei persoonlijke data verzamelen. Misschien kunnen die straks wel je hele vitaminehuishouding bijhouden. Als je dan een broodje bestelt en je wearable tegen een schermpje houdt, weet degene achter de counter precies wat hij op je broodje moet doen. Ik heb natuurlijk geen idee of het in 2020 al zover gaat, maar we moeten wel onze faciliteiten zó inrichten dat we future proof zijn.” En zo gaan de Innovatiedeal en de verbouwing van het stadion hand in hand. De ArenA is bijvoorbeeld ook bezig met storage, het opslaan van elektriciteit. “Dit doen we met een heel grote batterij, waarmee we het teveel dat we aan energie hebben kunnen opsparen en zelfs kunnen uitwisselen met de buren. Hiermee stabiliseren we het elektriciteitsnetwerk en zorgen we ervoor dat we op drukke momenten ook voldoende energie hebben.” Het sturen van de crowd Het managen van de bezoekersstromen is een belangrijk onderdeel van de Innovatiedeal. “Een van de projecten waar we mee bezig zijn, is de mobility portal, waarmee we onze dienstverlening willen verbeteren”, vertelt Van Raan. Hierop kunnen bezoekers hun reis ontwerpen op het moment dat ze een kaartje voor een wedstrijd of ander evenement in de ArenA kopen. “We proberen hiermee de hele customer journey van onze klanten zo goed mogelijk te begeleiden. We herinneren hen eraan dat ze hun kaartje moeten meenemen en adviseren hen over hoe ze het best en meest duurzaam kunnen reizen. Als je toestemming geeft, kun je via je social mediakanalen zien welke vrienden er ook gaan. We hopen hiermee de crowd wat beter te kunnen sturen. We gaan deze portal realtime voeden door gebruik te maken van sensoren in de stad die vertellen waar het vaststaat en waar niet.” Ook hier fantaseert Van Raan graag nog wat verder. “Stel, je komt uit München en wilt naar een EK-wedstrijd. Je vindt het leuk om met je vrouw naar Amsterdam te gaan, maar zij gaat liever naar het Rijksmuseum dan naar het voetbal. Hoe tof zou het zijn als je dan vanuit deze portal meteen je kaartje voor het Rijksmuseum kunt boeken? Op deze manier kan de portal voor de hele stad economisch iets opleveren.” Speeltuin met exposure Nee, enorme bedragen zijn er niet beschikbaar voor de partijen die zich met een fantastisch plan melden bij de ArenA. Niet voor niets wordt er in het In de toekomst worden bezoekers op weg naar de ArenA al vanaf huis begeleid filmpje dat innovatieven uit de hele wereld moet aantrekken, gesproken over een speeltuin. “Maar het voordeel is: als het hier goed gaat, dan gaan straks al die andere steden die het EK hosten er ook iets van vinden. Je hebt veel exposure en daarna kun je dus opschalen.” Zijn er eigenlijk stadions waar Van Raan met jaloezie naar kijkt? Onlangs nog was hij in de Verenigde Staten, maar daar werd hij eigenlijk alleen maar bevestigd in wat hij al dacht: de ArenA is een van de voorlopers op het gebied van innovatie. “Microsoft is nu bezig met een miljoenenproject in het stadion van Real Madrid. Real Madrid vroeg Microsoft hen mee te nemen naar het meest innovatieve stadion van de Verenigde Staten. ‘Je kunt beter dichter bij huis blijven’, zei Microsoft toen. ‘We gaan wel naar Amsterdam’”, vertelt Van Raan niet zonder trots. Henk van Raan Geboren op 10 juni 1956 in Amsterdam | Sporten: hardlopen en fietsen | Trad in januari 1996 in dienst van de Amsterdam ArenA | directeur Facility Management en directeur New Business Development | Daarvoor was hij acht jaar lang facility manager bij de Stopera en werkte hij als projectmanager | Van Raan deed in de afgelopen jaren ook consultancywerkzaamheden voor onder meer het Estádio José Alvalade in Lissabon en het Olympisch Stadion in Berlijn | De Amsterdam ArenA is sinds het seizoen 1996/1997 de thuishaven van Ajax | Het stadion heeft ruim 53.000 zitplaatsen | Dat aantal wordt met de verbouwing niet uitgebreid | De omlopen op de tweede ring worden verbreed, waardoor het stadion een ander uiterlijk krijgt | Van Raan: “We gaan met de verbouwing voor meer kwaliteit, duurzaamheid en innovatie” | De kosten van de verbouwing bedragen zo’n 50 miljoen euro

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication