18

Kosten en baten Pienter met poen Besparen op werving Tekst: Marjan Agerbeek/Moneypenny Producties Illustratie: Idris van Heffen Nieuw personeel werven is een kostbare aangelegenheid. Zeker als het om moeilijk vindbare medewerkers gaat, zoals mensen met een arbeidshandicap. Sociale media bieden uitkomst. Personeel werven is duur. Dan gaat het niet alleen om het plaatsen van advertenties, maar ook om de tijd die het kost om wervende teksten op te stellen, brieven te lezen en sollicitatiegesprekken te houden. En als dat te weinig oplevert, bijvoorbeeld omdat je iemand zoekt met moeilijk vindbare, specifieke kenmerken, zoals een arbeidsbeperking, lopen de kosten nog verder op. Dat kan ook anders. Steeds meer bedrijven hebben positieve ervaringen met het gebruik van Facebook, Twitter of LinkedIn. Zo meldde het Amsterdamse VUmc al in 2010 een besparing van 1 miljoen euro door de inzet van sociale media bij personeels werving. Intussen zijn er ook sociale ondernemingen die goede ervaringen hebben opgedaan. Taxi Electric, het eerste taxibedrijf met uitsluitend elektrische auto’s, werft succesvol oudere chauffeurs met behulp van Facebook, een groep die op andere wijze moeilijk te vinden is. Young Up, een stichting die kansarme jongeren klaarstoomt voor de arbeidsmarkt, zocht deelnemers voor een project via Facebook en liet meteen weten een trainer voor dit project te zoeken. Resultaat: er meldden zich meer deelnemers aan dan er plaatsen waren, en ook de gezochte trainer klopte op de deur. Dwight Krolis van Young Up: ‘Werving via sociale media kan veel opleveren en het is goedkoop als je niet hoeft te adverteren. Maar het kost wel tijd, zeker in het begin. Je moet dingen uitproberen, kijken wat er bij jou en je doelgroep past, zien hoe je je netwerk voor jou in beweging kunt krijgen. Maar als je even doorbijt, krijg je er veel voor terug.’ Video’s De tijdinvestering die het gebruik van sociale media in het begin vraagt, zit vooral in het binden van doelgroepen. Sociale media werken op basis van tweerichtingsverkeer. Dat betekent dat je in gesprek moet gaan met anderen, de gelegenheid moet bieden om kennis te maken met je bedrijf, de werkcultuur en de mensen die er werken. Denk aan nieuws uit het bedrijf of de branche, sollicitatietips, of video’s waarop medewerkers vertellen hoe het is om bij het bedrijf te werken. Zo bouw je aan een netwerk gebaseerd op vertrouwen. Als dat vertrouwen er eenmaal is, zullen potentiële werknemers het snel aandurven op vacatures te reageren. 18 Start Foundation – Baanbreker nr. 1 2016

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication