27

TRIAGE MEMOTRAINER Oefen jouw triage-kennis! Vaardigheid in het voeren van triagegesprekken is een must geworden voor de huisartsenpraktijk. Zo krijgen de patiënten de juiste zorg op het juiste moment en loopt het spreekuur van de huisarts soepel. De memotrainer is ontwikkeld voor de doktersassistenten die kennis over ingangsklachten en urgentiebepalingen uit de NHG-Triagewijzer willen oefenen, herhalen en opslaan. Hiermee krijg je 6 maanden lang dagelijks een aantal korte casussen voorgelegd en na elke casus wordt een vraag m.b.t. de urgentie gesteld. Hierbij zijn de richtlijnen van de NHG-Triagewijzer het uitgangspunt. Leerdoelen: Basiskennis van alle 55 ingangsklachten Urgenties kunnen bepalen aan de hand van een beschreven casus Triagecriteria kunnen matchen met de juiste urgenties Vragen en bijbehorende antwoorden kunnen koppelen aan de juiste urgenties TRIAGE TIA EN BEROERTE Meer dan de FAST Hoe herken je de symptomen van een TIA of beroerte? Om een beroerte of TIA te herkennen, wordt vaak gebruik gemaakt van de FAST: een scheve mond(Face), verlamde arm (Arms) of veranderde spraak (Speech) kunnen duiden op een beroerte. De T staat voor Time, dit is de geschatte tijd dat de symptomen aanwezig zijn. Het is belangrijk om deze tijd door te geven aan de huisarts of aan 112. Leerdoelen: Het herkennen van een TIA of beroerte aan de hand van telefonische klachten van een patiënt Je eigen rol kennen TRIAGE: DIEP -C- DUIKEN Calamiteiten op de werkvloer. Wat als het toch misgaat? Als er gebeld wordt met de HAP vergt ieder telefoontje maximale aandacht. Soms is ‘er ruis op de lijn’ en verloopt een casus helaas anders. Calamiteiten op de werkvloer komen gelukkig weinig voor maar hebben een zeer grote impact. Hoe kunnen we hiervan leren? Uit onderzoek t.a.v. het gebruik van de NTS blijkt: doe altijd de ABCDE-check en stel jezelf regelmatig de vraag waarom deze patiënt met deze klacht op dit moment de spoedpost belt. Juist het bespreken van fouten, incidenten en calamiteiten zorgt voor een grotere bewustwording van de risico’s en valkuilen van ons handelen. Leerdoelen: Bewustwording van de beperking in het NTS Kennis opfrissen over circulatieproblematiek en symptomen/uitingen Toestandsbeeld kunnen inschatten en weten wanneer extra vragen te stellen Checklist voordat je de C veilig stelt Awareness Triagisten Fysiek & online Doktersassistenten Praktijkondersteuners Fysiek & online Doktersassistenten Triagisten E-learning 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication