Bij Dierentehuis Stevenshage worden groenafval, maar ook uitwerpselen en stro van de asielkonijnen gecomposteerd. 9.3 Afvalscheiding Een ander aspect van duurzaamheid binnen Dierentehuis Stevenshage is het beheersen van onze afvalstromen. Papier, plastic, glas en chemisch afval worden gescheiden ingezameld. Het doel is het terugdringen van de hoeveelheid restafval en daarmee een verlaging van de kosten. Het is lastig en kostbaar om ons gft-afval apart te laten ophalen, omdat we zijn gevestigd op een industrieterrein. Daarom composteren we sinds 2016 als eerste asiel in Nederland op ons eigen terrein het strooisel en de uitwerpselen uit de konijnen- en knaagdierhokken, samen met ons groenafval, met een composteermachine. Dit apparaat is aangeschaft met een donatie van het Wensenfonds van Rabobank Leiden-Katwijk in de categorie duurzaamheid. De compost wordt als grondverbeteraar gebruikt voor de tuin en het hondenspeelbos op het eigen terrein. 35