10 Externe communicatie Met gerichte communicatie proberen wij donateurs, belanghebbenden en andere geïnteresseerden bij onze activiteiten te betrekken. Via ons periodieke donateursblad Beestenbende, ons eigen drukwerk, onze website en onze actieve aanwezigheid op sociale media, in regionale media, op markten en door het asiel zelf georganiseerde bijeenkomsten doen wij ons best zoveel mogelijk mensen over het asielleven te informeren. Onze uitingen zijn altijd gericht op het genereren van positieve naamsbekendheid in de regio met een herkenbare uitstraling. 10.1 Asielblad Beestenbende Viermaal per jaar brengen wij ons asielblad Beestenbende in eigen beheer uit. Ook in 2019 verscheen het kleurrijke magazine elk seizoen in een oplage van 2500 exemplaren. De vormgeving en druk wordt verzorgd door de Leidse drukkerij De Bink. De Beestenbende is een fullcolour magazine met veel prachtige dierenfoto’s en achtergrondverhalen uit onze opvang. De inhoud wordt samengesteld door een redactie die bestaat uit vier vrijwilligers en de beheerder van Dierentehuis Stevenshage. In 2019 verschenen er in de Beestenbende naast de gebruikelijke rubrieken over de asieldieren onder meer stukken over natuurgeneeskunde, drukte in het pension en het grote aantal opvangkatten ‘met ervaring’. Ook was er een interview met een medewerker van de Dierenbescherming over hun werkgroep ‘Zwerfkatten’ en een interview met de fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren in Leiden. In 2019 is voor het eerst begonnen met het plaatsen van korte versies van artikelen in de Beestenbende, met een verwijzing naar onze website, waar de uitgebreide versie dan gelezen kan worden. De Beestenbende wordt per post verstuurd aan alle vaste donateurs van Dierentehuis Stevenshage, meegegeven aan nieuwe adoptanten en uitgedeeld aan belanghebbenden en potentiële donateurs en vrijwilligers. Naast het informeren van onze achterban heeft de Beestenbende een ondersteunende rol bij de fondsenwerving voor Dierentehuis Stevenshage. Met gerecycled papier en een verpakking van composteerbare folie sluit de Beestenbende goed aan bij onze huisstijl en de zo groen mogelijke bedrijfsvoering van Stevenshage. We hebben ook 2019 weer bewust gekozen voor een gedrukt asieltijdschrift in het huidige digitale tijdperk. De meerwaarde van een gedrukte Beestenbende boven een digitale editie is dat we het boekje makkelijk mee kunnen geven aan bezoekers van ons asiel en aan geïnteresseerden op evenementen. Ook wordt een deel van de oplage gebruikt om te verspreiden in dierenwinkels en dierenartsenparktijken om nog meer dierenliefhebbers te bereiken. Omdat de Beestenbende ook altijd nuttige basisinformatie bevat, fungeert het als een multifunctioneel visitekaartje voor onze organisatie. Daarnaast wordt de gedrukte Beestenbende ook zeer gewaardeerd door kinderen en oudere donateurs die niet actief zijn op internet en sociale media. Asielmagazine Beestenbende van Dierentehuis Stevenshage werd in 2019 viermaal in eigen beheer uitgebracht.