Voorzijde In 2021 vingen wij konijn Beemster op. Hij zat onder de ontstoken wonden, maar herstelde wonderwel. Konijnen zijn voor veel mensen moeilijk te lezen. Omdat het prooidieren zijn, verbergen ze hun innerlijke toestand zoveel mogelijk. Een konijn oppakken of van boven benaderen heeft bijvoorbeeld veel weg van gegrepen worden door een roofdier, met wegsprinten en spartelen tot gevolg. Humeurigheid heeft bij konijnen vaak een oorzaak in fysieke ongemakken zoals hormonale kwesties, buikklachten (door verkeerde of eenzijdige voeding), gebrek aan konijnelijk gezelschap (wist u dat konijnen die met een soortgenoot leven ouder worden) of gebitsproblemen. Het is dus niet zozeer een kwestie van ‘geen geluiden maken’ maar meer een zaak van ‘beter luisteren’. Voor wie zich verdiept in het fenomeen konijn gaat er een wereld open. Gewapend met deze kennis – die voortdurend bijgeschaafd wordt – doen we bij Stevenshage ons best voor alle binnengekomen konijnen. Beemster is een symbool van hoe kennis en inzicht gekoppeld aan de veerkracht van de natuur het leven zoveel beter kunnen maken voor iedereen. Dit jaarverslag is een uitgave van Stichting Dierentehuizen voor Leiden en omstreken (SDLO) Streek-Dierentehuis Stevenshage  Kenauweg 1  2331 BA Leiden  0900 202 08 98 (30 cpm) asiel@dierenasielleiden.nl  www.dierenasielleiden.nl  LinkedIn: Dierentehuis Stevenshage Facebook: Dierentehuis Stevenshage  Instagram: @stevenshage en @stevenshageplaatsbaredieren IBAN: NL71INGB 0000 0146 50  KvK: 41165007  BTW: NL 002817378B01  RSIN: 002817378 2