In de tuin van Dierentehuis Stevenshage staat de Moerbei van Herinnering, ter nagedachtenis aan overleden asieldieren en dierenvrienden. 7.3 Nalatenschappen en legaten Afgelopen jaar hebben we weer een aantal nalatenschappen en legaten mogen ontvangen van overleden dierenvrienden. Dierentehuis Stevenshage is door de belastingdienst geregistreerd als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit betekent dat er over legaten of nalatenschappen geen erfbelasting hoeft worden afgedragen door de stichting. De gegevens van onze Stichting Dierentehuizen voor Leiden en omstreken (SDLO) die Dierentehuis Stevenshage beheert, zijn opgenomen in de Almanak voor het notariaat. Deze uitgave is de opvolger van het G. Fikkert’s Jaarboek. Het biedt notarissen een praktisch naslagwerk op de werkplek en is daarmee een welkome bron voor de notaris bij adviesgesprekken met cliënten over erfenis of nalatenschap. Op deze manier heeft iedereen toegang tot de juiste gegevens van de stichting indien zij de asieldieren iets willen nalaten. 7.4 Als het baasje er niet meer is Als het baasje er niet meer is heeft dat vaak een verdrietige oorzaak. De zorg om wat er daarna met het dier gaat gebeuren kan zwaar op het gemoed van het baasje drukken. Daarom heeft Dierentehuis Stevenshage de regeling ‘Als het baasje er niet meer is’. Met dit programma worden honden en katten na het overlijden van hun baasje door ons opgevangen. Vooraf proberen wij zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het dier. Wij brengen de geschiedenis, het gedrag en de gewoonten zo goed mogelijk in kaart zodat wij ook heel gericht een goede opvang voor het dier kunnen regelen na het overlijden van het baasje. Er nemen nu 24 mensen deel aan deze regeling. In 2021 hebben we geen dieren via deze regeling opgevangen. 26