ONZE MISSIE Dierentehuis Stevenshage streeft ernaar het beste dierentehuis van Nederland te zijn. Wij hebben een gezamenlijke passie voor dierenwelzijn en willen ieder jaar beter worden in het werk dat wij doen! 1 1.1 Asiel Bedrijfsvoering Adoptieprocedure Ook 2021 stond in het kader van het coronavirus. De adoptieprocedure die we in 2020 ontwikkelden, bleek voor dieren, medewerkers en de meeste klanten erg prettig te werken en is daarom gehandhaafd. Deze is als volgt: alle plaatsbare dieren worden op internet geadverteerd met informatie over de dieren en wat ze zoeken in hun nieuwe thuis. De dieren staan zowel op onze eigen website dierenasielleiden.nl, de landelijke website dierenasiels.com en op ons Instagramaccount @stevenshageplaatsbaredieren. Geïnteresseerden kunnen een aanvraagformulier invullen op onze website (hond/kat/kitten) of ons bellen of mailen. Met geschikt lijkende kandidaten gaan we in gesprek. Indien we – van beide kanten – denken dat er een match zou kunnen zijn, maken we een afspraak voor kennismaking met het dier. Daarna kijken we of daadwerkelijke plaatsing een goed idee is. Ook dat gaat weer op afspraak. Om de verschillende afspraken te coördineren is er een gezamenlijke agenda in gebruik genomen waarin alle kennismakingen, dierenarts- en afstandafspraken en andere bijzonderheden staan, zodat er een maximum is aan het aantal klanten dat tegelijk in het gebouw aanwezig is. Bij de honden werkten we al op afspraak, bij de katten hebben we dit in 2020 ingevoerd en in 2021 besloten om deze werkwijze te handhaven. Voor de katten is het erg prettig dat er niet meer dagelijks allerlei vreemden langs hun hok lopen die niet perse geïnteresseerd zijn in dat specifieke dier maar alleen even willen ‘kijken’. Voor het personeel is het prettig omdat ze hun klantcontacten veel beter kunnen plannen en daarom gerichter aandacht aan een klant kunnen besteden. Voor de klant is meer en gerichtere aandacht uiteraard ook prettig. Een enkele keer zijn mensen teleurgesteld dat ze niet zomaar in de kattenhallen mogen komen, maar na uitleg is er meestal begrip. Afstand Er zijn veel huisdieren bijgekomen in Nederland. Door verschillende factoren moeten er geregeld mensen afstand doen van hun dier. Onze ervaring was dat de kosten voor veel mensen een barrière vormden om bij ons afstand te doen. Hierdoor werden er steeds meer dieren via internet ter overname aangeboden, wat ons een doorn in het oog is. Daarom hebben we per 1 mei 2021 onze afstandstarieven verlaagd naar een vast totaalbedrag van 50 euro voor volwassen honden en katten. Jonge dieren mogen gratis worden gebracht. Bij de overige dieren is het tarief in overleg. Voorheen rekenden we 65 voor een hond, 50 euro voor een kat en 25 euro voor overige dieren, waar nog eventuele kosten voor chippen, enten en medische kosten bij konden komen. Overigens blijkt na de tariefverlaging dat veel eigenaren nog steeds bereid zijn om een bijdrage te leveren in medische kosten en vrijwillig vaccinaties of gebitssaneringen vergoeden bovenop het afstandsbedrag. 5