1.4 Asielbezetting en trends Minder dieren opgevangen In 2021 zagen we opnieuw een daling in het aantal opgevangen dieren: van 767 in 2020 naar 700 in 2021. Per diersoort zien we grote verschillen. Er zijn één hond, 18 katten en 48 overige dieren minder opgevangen dan in 2020. Er kwamen één zwerfhond meer (43 in 2021 tegen 42 in 2020) en vier afstandshonden minder binnen. Bij de katten zagen we zes zwerfkatten minder (242 in 2021 tegen 248 in 2020) en het aantal afstandskatten daalde van 120 naar 105 (dit was nog steeds aanzienlijk meer dan de 76 afstandskatten in 2019). Bij de ‘diverse dieren’ (konijnen, knaagdieren en vogels) daalde het aantal zwerfdieren licht (120 in 2021 tegen 129 in 2020) en het aantal afstandsdieren behoorlijk (26 in 2021 tegen 54 in 2020). Dit kan verklaard worden doordat er in 2021 geen grote groep afstandskonijnen binnenkwam, zoals in 2020 wel het geval was. Afstand om verschillende redenen De redenen om afstand te doen zijn altijd zeer uiteenlopend. Allergie, dieren die niet goed met andere dieren overweg kunnen en divers probleemgedrag (onzindelijkheid, agressie) kwamen veel voor. Andere oorzaken zoals niet alleen thuis kunnen zijn of geen tijd meer hebben voor de verzorging, zagen we in 2021 veel minder. Het grootste deel van de afgestane dieren is snel herplaatst. Bij de dieren met probleemgedrag gaan we altijd op zoek naar de oorzaak (medisch, leefomstandigheden) en proberen we het te verhelpen (bijvoorbeeld door het verwijderen van blaasstenen bij onzindelijkheid) of het dier door training ander gedrag aan te leren. Poes Monterosa kwam in 2021 bij Dierentehuis Stevenshage terecht. Haar vacht zag er bedrieglijk normaal uit, maar een complete cape van vilt bleek haar gehele rug te bedekken, wat haar bewegingsvrijheid ernstig beperkte. Omdat haar huid door de viltmassa in liezen en oksels in dichte plooien gevouwen was, werd ze onder een licht roesje van haar dikke jas verlost, waarna ze zich weer een stuk soepeler kon bewegen.