1 1.1 Asiel Bedrijfsvoering Meer afstandsdieren In 2022 zagen we een flinke verschuiving in de verhouding tussen binnengekomen zwerfdieren en afstandsdieren. Er zijn duidelijk meer dieren afgestaan, zeker in de tweede helft van het jaar. Opvallend ook was het grote aantal aanvragen om afstand te doen van konijnen, vaak ook koppels. Uit navraag bij collega asielen bleek dit door het hele land het geval te zijn. Niet alle aanvragen kwamen van binnen onze regio. De bedragen om afstand te doen houden we bewust beperkt om de drempel zo laag mogelijk te maken. Hierdoor hopen we te voorkomen dat mensen dieren via kanalen als Marktplaats verkopen of zelfs dumpen. Dit kon er soms toe leiden dat mensen van buiten onze regio bij ons afstand wilden doen. Afstandsdieren van buiten onze regio echter nemen we uitsluitend aan in overleg met het plaatselijke asiel. Geldgebrek en gedragsproblemen Toch zagen we niet veel typische “pandemie-puppies” of “corona-kittens” tussen de afstandsdieren. Wel waren er veel volwassen dieren van overleden eigenaren of van mensen die langdurig ziek waren geworden en niet meer voor hun dier konden zorgen. Daarnaast werd geldgebrek vaak genoemd als reden voor afstand. Ook zagen we weer veel dieren met medische problemen, zowel bij zwerfdieren als afstandsdieren. Het gaat daarbij vaak om nog niet gediagnostiseerde chronische aandoeningen zoals schildklierproblemen of gebitten die gesaneerd moesten worden. Daarnaast zagen we ook gedrag als reden voor afstand. Bij honden hoorden we vaak “niet alleen kunnen zijn” en bij katten ging het vaak om ongewenst gedrag waarbij de kat de eigenaar aanviel (vaak gerelateerd aan verveling of frustratie). Ook werd vaak “niet overweg kunnen met de reeds in huis aanwezige kat” genoemd. Uiteraard kijken we bij elk dier waar het specifieke gedrag vandaan zou kunnen komen, starten we eventueel een rehabilitatietraject en zoeken we uiterst zorgvuldig naar een nieuw thuis. “ 1.2 Huisvesting Begin 2022 startten de voorbereidingen voor de verbouwing van onze hondenkennel, waarover u meer leest in hoofdstuk 9. We hadden daar van tevoren rekening mee gehouden door tot en met juni geen pensionreserveringen te maken. Het aannemen van asielhonden beperkten we tot de echte spoedgevallen. Hoewel de bestaande kennel intact bleef (er werd een nieuw dak overheen gebouwd) hebben de aanwezige asielhonden er zeker wel overlast van ondervonden, onder meer door veelvuldig wisselen van kennel en bouwlawaai in en om de kennel. Dit hebben we geprobeerd te verlichten door extra veel wandelingen, spelletjes en andere aandacht aan hen te besteden. Doordat er geen pensionhonden waren, was er ruim de tijd voor deze activiteiten. 6 Het asiel ziet er netjes en schoon uit. Veel dierenliefde hier! KLANT OP SOCIAL MEDIA