1 Asiel 1.1 Asielbezetting en trends In 2023 nam het totaal aantal binnengekomen dieren toe, maar daalde het aantal zwerfdieren. Helaas daalde ook het aantal dieren dat werd opgehaald door hun eigenaar. Dagelijks kregen we vele verzoeken van mensen om afstand te doen van hun dier. Opvallend daarbij was het grote aantal aanvragen voor konijnen, vaak ook koppels. Uit navraag bij collega-asielen bleek dit door het hele land het geval te zijn. In de zomer zaten wij en alle ons bekende opvanglocaties dan ook vol. Afgelopen jaar hebben we ook weer dieren opgenomen van overleden eigenaren of van mensen die langdurig ziek werden en niet meer voor hun dier konden zorgen. Daarnaast werd geldgebrek nog steeds vaak genoemd als belangrijke reden voor afstand. Daarbij zaten ook veel dieren die achterstallige medische zorg nodig hadden, vooral gebitsproblemen of chronische ziektebeelden zoals schildklieraandoeningen. Een andere reden die vaak werd aangedragen voor het doen van afstand was gedrag van het dier. Bij honden hoorden we vaak niet alleen kunnen zijn en bij katten ongewenste agressie. Ook werd geregeld niet overweg kunnen met de reeds in huis aanwezige kat genoemd. We hebben gemerkt dat veel klachten over de dieren te maken hadden met verveling of frustratie. Uiteraard proberen we bij elk dier de oorzaak van het gedrag te achterhalen, starten eventueel een rehabilitatietraject en zoeken zorgvuldig naar een geschikt nieuw thuis. We zoeken altijd een huis bij een dier en niet andersom. Hondenpups Voor het eerst sinds langere tijd kregen we in mei 2023 een moeder met zes pups binnen. Ze werden afgestaan door persoonlijke omstandigheden van de eigenaar toen de pups één dag oud waren. Zowel vader als moeder zijn Beauceron x Staffordshire terriër kruisingen, rassen met ieder hun specifieke uitdagingen. Dat de gezamenlijke en overdachte aanpak door de verzorgers bij het opvoeden (vooral ook veel rust!) vruchten heeft afgeworpen, blijkt uit feedback van de nieuwe baasjes van het zestal. Stuk voor stuk meldden ze ons heel blij te zijn met hun nieuwe huisgenoten, die onbevangen en optimistisch in het leven staan. Het heeft weliswaar veel tijd en inzet gekost van het voltallige personeel en een aantal toegewijde vrijwilligers, maar zij zijn ook een prachtige ervaring rijker geworden.