5

GEEN TIJD TE VERLIEZEN TEKST: BIBEJAN LANSINK FOTO’S: ALIE KORF - JOE PUBLIC Het is niet niks, om met zo’n persoonlijk, emotioneel verhaal mee te doen in zo’n grote, landelijke campagne.” Logisch vervolg Dat de nabestaanden nu de hoofdrol hebben, voelt als een logisch vervolg op de vorige campagne, zegt Kram. “De ziekte van hun geliefde treft hen ook hard. Onze nieuwe slogan, ‘Geen tijd te verliezen.’, verwijst naar wat zij helaas te weinig met elkaar gehad hebben: tijd. Tijd die nodig is voor onderzoek naar de oorzaak en medicatie. En onderzoek waar geld voor nodig is.” Juist daarom kan de campagne niet heftig genoeg zijn, vindt Conny van der Meijden, ALS-patiënt en secretaris bij patiëntenverenigingen ALS Patients Connected. “De ziekte zelf is veel erger dan de campagne. Donaties zijn de weg naar het stoppen van deze verschrikkelijke ziekte, waarvoor onderzoek zo essentieel is. Deze nieuwe campagne wordt hopelijk net zo spraakmakend als de vorige. Hoe meer hij opvalt, hoe meer media-aandacht, en hoe meer donateurs we hopelijk trekken. Daar zijn wij als patiënt bij gebaat en daar zijn onze naasten bij gebaat.” Van der Meijden vindt het sterk dat de nabestaanden dit keer centraal staan. 5 Donaties zijn de weg naar het stoppen van deze verschrikkelijke ziekte. “De impact van een nabestaande die zijn of haar partner, ouder of kind moet missen omdat er nog geen medicijn is, is enorm. De campagne legt ook de nadruk op het feit dat ALS nog steeds een dodelijke ziekte is. Een ziekte die zo snel mogelijk de wereld uit moet!” 1147 Faina Kappen, nabestaande. Koninklijke Munt lanceert speciale uitgifte Om de lancering en het nieuwe motto ‘Geen tijd te verliezen.’ extra kracht bij te zetten, vindt in de nacht van 28 maart nog een bijzondere gebeurtenis plaats. Die nacht gaat de zomertijd in en raken we allemaal een uurtje van onze dag kwijt. Frederique Kram: “Exact op dat moment zal een bekende Nederlander op een toepasselijke en bijzondere locatie een speciale munt slaan, waarin je de wijzers ziet verspringen. Zo laten we, net als in de campagne, zien dat de klok doortikt. Want mensen die de diagnose ALS krijgen, raken ál hun tijd kwijt. Met deze nieuwe campagne, die in al onze communicatie de komende jaren terugkomt, hopen we een nieuwe impuls te geven aan onze gezamenlijke strijd.” 0126 Julia Vendel, nabestaande. 0142 Het team van ‘Joe Public’ kijkt samen met Frederique Kram (links) naar de eerste beelden voor de campagne. 1333 Theo Captein, cameraman.

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication