7

COLUMN Elke euro telt. En elke actie verdient onze aandacht. Més que un club. Dat is de slogan van FC Barcelona. Meer dan een club. Hetzelfde geldt voor de acties en evenementen voor Stichting ALS Nederland. Ze leveren niet alleen geld op en meer bekendheid voor PSMA, PLS en ALS. Het is vaak ook een manier om onmacht om te zetten in daadkracht. Iets doen kan helpen bij het verwerken van verdriet om de diagnose. Het kan een manier van herdenken zijn, als het gaat om iemand die er niet meer is. Het kan een gevoel van saamhorigheid geven. Voor een grote groep mensen die tegelijk het water in springt, maar ook voor een gezin. Voor Vincent Cornelissen en zijn gezin gaf het organiseren van de ALS Lenteloop houvast. Het werd een manier om samen het verdriet om zijn diagnose te kunnen dragen. Om met elkaar iets waardevols te creëren in plaats van lijdzaam af te moeten wachten op wat komen gaat. Acties en evenementen vormen vanaf het ontstaan van onze stichting de grootste inkomstenbron. Dit jaar gaat het om een kleine vier miljoen euro. Een té grote afhankelijkheid van evenementen kan kwetsbaar maken, zoals we tijdens de coronapandemie hebben ervaren. Daarom investeren we ook veel in het werven van donateurs en het organiseren van bijvoorbeeld loterijen: dat leidt tot een meer voorspelbare en constante bron van inkomsten. Niettemin blijven acties en events extreem belangrijk. En verdienen zij allemaal evenveel aandacht. Zelfs al stelt dit ons, als kleine organisatie met 14 werknemers, soms voor een uitdaging. Het moet, want in de strijd tegen ALS, PSMA en PLS telt elke euro. Maar daarnaast: alles wat je aandacht geeft groeit. Elk klein, particulier evenement kan uitgroeien tot een landelijk evenement dat het journaal haalt. Iwan Sweebroek, Gert-Jan Pijl en zijn vrouw Irmgard besloten tien jaar geleden één keer de Mont Ventoux te beklimmen. Ze hadden nooit kunnen hopen dat hun initiatief een Gorrit-Jan Blonk, Directeur van Stichting ALS Nederland, over het belang van particuliere acties. jaarlijks terugkerend event zou worden dat nu al tien miljoen euro heeft opgeleverd. De talloze Swims in het hele land zijn, sinds de allereerste editie van de Amsterdam City Swim, een heuse beweging geworden, die niet meer weg te denken is uit ons land. Acties en evenementen vormen vanaf het ontstaan van onze stichting de grootste inkomstenbron. Elke euro telt. Daarom zijn we net zo blij met de broertjes Tim en Niels uit Lelystad die voor het derde jaar op rij pannenkoeken bakten. Dit jaar haalden ze 847 euro op en kwamen ze de cheque vol trots op ons kantoor aanbieden. Of met de vriendinnen Katja en Hedy, wiens goede vriend de diagnose ALS kreeg, die 11.000 euro bij elkaar fietsten. Dat we het volste vertrouwen hebben in het belang van acties om ALS de wereld uit te helpen, valt ook op te maken uit het feit dat we Team Acties & Events onlangs hebben uitgebreid. Op deze manier kunnen we iedereen die iets wil organiseren nog beter ondersteunen en de aandacht geven die zij verdienen. 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication