TOTAAL TOTAAL INKOMSTEN 2023 € 17.187.003 76% 2% 7% 15% Particulieren Loterijen Bedrijven Organisaties zonder winstoogmerk + Totaal 100% Besteed aan organisatie: 1% Beheer en administratie 10% Wervingskosten Totaal 11% + UITGAVEN 2023 € 17.804.310 Besteed aan doelstelling: 71% 13% 5% Onderzoeksinstellingen Projecten verbetering kwaliteit zorg/leven Voorlichting Totaal 89% + 92,1% van de inkomsten is besteed aan de doelstellingen uit acties en evenementen. Hieraan zijn relatief hoge kosten verbonden. Ons meerjarenbeleidsplan is gericht op andere verhoudingen binnen onze inkomstenstroom. Hierbij zal intensiever aandacht uitgaan naar aanvulling van onze inkomsten op het gebied van nalatenschappen, major donors en vermogensfondsen. Deze inkomstenstromen brengen minder wervingskosten met zich mee, waardoor het kengetal naar verwachting in positieve zin zal worden beïnvloed. Kosten voor beheer en administratie De personeelskosten over 2023 bedragen € 1.016k (2022: € 964k). Dit is een stijging van € 52k ten opzichte van 2022. Hierbij dient te worden 14 opgemerkt, dat de kosten 2023 worden beïnvloed door overheidssteun (afrekeningen NOW-bijdrage). Zonder deze afrekeningen van NOW-bijdrage is het kostenniveau 2023 € 144k gestegen ten opzichte van 2022. De stijging wordt o.a. veroorzaakt door een hoger FTE gemiddelde (2023: 12,75; 2022: 11,5) vanwege een uitbreiding van formatieplaatsen en overlappende perioden inzake functieoverdracht. Na doorbelasting van kosten naar doelbesteding en wervingskosten, bedragen de kosten voor beheer en administratie per saldo € 165k (2022: € 149k). Resultaat Het jaarresultaat 2023 bedraagt € 617k -/- exclusief, en € 391k inclusief financiële baten en lasten. Stichting ALS Nederland / Jaarverslag 2023