Subsidieaanvragen In 2023 zijn 13 subsidieaanvragen in behandeling genomen. Van deze 13 (2022: 21) door (onderzoeks) instellingen ingediende subsidieaanvragen zijn er 9 toegekend. Alle in 2023 gedane toekenningen betreffen verstrekkingen aan in Nederland gevestigde organisaties. Van de 9 subsidietoewijzingen in 2023 zijn 3 toekenningen (33,3%) gericht op het vinden van de oorzaak en behandeling van ALS en 6 toekenningen (66,7%) gericht op het verhogen van de kwaliteit van zorg en leven van ALS-patiënten. Voor een overzicht en beschrijving van de in 2023 toegekende subsidieaanvragen verwijzen wij naar de website van Stichting ALS Nederland. Op de volgende pagina’s van dit jaarverslag worden eveneens enkele toekenningen uitgelicht. Overige bijdragen aan kwaliteit van zorg en leven Naast de toekenningen vanuit de subsidieaanvragen verstrekt Stichting ALS Nederland ook nog andere bijdragen in het kader van kwaliteit van zorg en leven. In 2023 heeft onder andere de ALS patiëntenvereniging ter financiering van hun activiteiten een bijdrage van de stichting ontvangen van € 100.000. Daarnaast heeft Stichting ALS op de weg een bijdrage van € 180.000 opgevraagd ten behoeve van de vervanging van rolstoelbussen (€ 130k) en algemeen gebruik (€ 50k) vanuit het voor haar gereserveerde bedrag in ons bestemmingsfonds. Topsector Life Sciences & Health Topsector Life Sciences & Health (LSH) ondersteunt innovatief onderzoek en ontwikkeling gerealiseerd door publiek-private samenwerking (PPS) van de Nederlandse LSH-sector. De Topsector brengt stakeholders samen in een gedeelde, geconsolideerde innovatie-infrastructuur. Met de PPS-toelage biedt de Topsector een financieel instrument om consortia Stichting ALS Nederland / Jaarverslag 2023 25 bestaande uit onderzoeksorganisaties, kennisinstellingen, bedrijven en gezondheids-stichtingen te helpen hun innovatieve ideeën te realiseren. Stichting ALS Nederland heeft in 2023 aanspraak gemaakt op de voor haar gereserveerde PPS-toelage van € 229.200 door het indienen van project MAGNET (Methodical ALS Global Network of Efficacy Trials). Het doel van het project is de ontwikkeling van een op feiten gebaseerd kernprotocol (‘evidence-based core protocol’) voor klinische onderzoeken naar ALS en betreft een samenwerking tussen Universitair Medisch Centrum Utrecht (ALS Centrum Nederland) en Julius Clinical International B.V. De gelden worden rechtstreeks aan Universitair Medisch Centrum Utrecht verstrekt en zijn daarom niet terug te vinden in onze jaarrekening. Echter, zonder tussenkomst van Stichting ALS Nederland zouden deze gelden niet ten gunste zijn gekomen van de onderzoeksinstelling.