50

van een groei van 23% in het aantal volgers. Ook op onze website als.nl was het resultaat duidelijk terug te zien. In 2023 steeg het websitebezoek met 217,5% ten opzichte van 2022. De beste bezochte pagina’s waren ‘Wat is ALS’ en ‘Diagnose’, iets dat we jaarlijks terugzien. De donatiepagina werd 270,9% meer bekeken ten opzichte van 2022 en de betrokkenheidsduur is gegroeid van 46 seconden in 2022 naar 1.03 minuten in 2023. Particuliere fondsenwerving In 2023 is ruim de helft meer aan particuliere donaties en giften ontvangen, vergeleken met het jaar ervoor. Deze groei is ingezet tijdens de eerste helft van het jaar. Belangrijke campagnes in deze periode waren de corporate campagne die op de radio en social media is uitgezet, en de campagne over periodiek schenken. Op 21 juni werd bekendgemaakt dat Stichting ALS Nederland het goede doel is van 3FM Serious Request. Vanaf dat moment is de groeiende aandacht voor Stichting ALS Nederland verder aangewakkerd. De toenemende belangstelling voor ALS heeft zich vertaald in een groei in zowel incidentele als structurele donaties. Bijna 20% van de particuliere donaties komt inmiddels binnen via de website als.nl. Online initiatieven, regelmatige campagnes op sociale media en e-mail klantreizen zorgen voor toename van het aantal potentiële donateurs op de website. Via social advertising zijn doelgroepen benaderd, buiten de huidige database van (betrokken) bekenden en volgers van Stichting ALS Nederland. De stijging in structurele donaties via een machtiging en/of een schenkingsovereenkomst heeft zich in 2023 ook weer doorgezet. De toename is te danken aan een combinatie van meer regelmatige betalingen via een vaste machtiging en een toename van het aantal afgesloten schenkingsovereenkomsten. Donaties via de website worden opgevolgd via telemarketing, met een stijging aan machtigingen met een vast 50 bedrag per maand/jaar tot gevolg. Twee keer per jaar is er een succesvolle omnichannel campagne waarin wordt opgeroepen om een meerjarige schenkingsovereenkomst af te sluiten. De campagne wordt ondersteund door testimonials. Hierin vertellen donateurs hoe zij hun donatie voor onderzoek naar ALS vastleggen via een overeenkomst. Deze video’s en interviews worden gedeeld via online campagnes om nieuwe doelgroepen te bereiken en via de eigen kanalen ten behoeve van een upgrade van de achterban. Ook in het aantal potentieel erflaters, mensen die ons laten weten dat zij Stichting ALS Nederland in het testament opnemen, zien we een aanhoudende groei. Onze relatiebeheerder Schenken & Nalaten, onderhoudt persoonlijke contacten via telefoongesprekken, wenskaarten, e-mails en/ of huisbezoeken. Daarnaast vergroten we de betrokkenheid van en met deze doelgroep door haar aanwezigheid bij activiteiten die vaak door potentieel erflaters worden bezocht zoals Tour du ALS, ALS Sunrise Walk en de Amsterdam City Swim. Inkomsten bedrijven en organisaties De betrokkenheid van bedrijven en organisaties in de strijd tegen ALS heeft zich in 2023 onverminderd doorgezet. Het blijft bijzonder om te zien dat bedrijven niet alleen acties starten of (zakelijke) donaties doen maar zich ook inzetten als sponsor of op vrijwillige basis aanwezig zijn op evenementen om de handen uit de mouwen te steken. Dit jaar is er door zeer betrokken zakenrelaties zelfs een heel nieuw evenement bedacht en opgezet: het ALS Financieel Diner. Een sterrendiner voor en door financials, georganiseerd in samenwerking met Nationale Waarborg, Dazure en Zeevat Hypotheken & Verzekeringen. Een mooi format dat ons toegang verschaft tot een geheel nieuwe branche. Stichting ALS Nederland / Jaarverslag 2023

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication