Passend onderwijs Binnen samenwerkingsverband Plein 013 hebben de scholen invulling gegeven aan hun schoolondersteuningsplan. De beschikbare gelden worden gebruikt om: • Teamactiviteiten om passend onderwijs nog beter vorm te kunnen geven • Groepsgebonden extra ondersteuning te kunnen bieden • Arrangementen voor individuele leerlingen te kunnen bieden • Verwijzingen van leerlingen te bekostigen Op al onze scholen zijn leerlingen met een arrangement. Dat wil niet zeggen dat alle leerlingen binnen Jan Ligthartgroep Tilburg een passende plek hebben. Er blijft een leerlingenstroom naar het speciaal (basis)onderwijs. De gelden van passend onderwijs worden op leerlingenaantal aan de scholen toegekend. De Jan Ligthartgroep doet onderzoek naar een betere verdeling van de gelden, waarbij we ons laten leiden door het principe: Het geld volgt het kind. We zullen dus meer moeten kijken naar de schoolpopulatie en specifieke behoefte van kinderen om ervoor te zorgen dat we nog beter passend onderwijs kunnen verzorgen. De Intern Begeleiders zijn de spil in het vormgeven van passend onderwijs binnen de school en dus ook in ons ingezette veranderingstraject. Daartoe zijn de volgende acties ingezet: • Opleiding intern begeleider binnen een HPO organisatie • Afstemming en duidelijkheid betreffende kun taken Kindcentra Jan Ligthartgroepscholen zijn een Kindcentrum (waar dat mogelijk is integraal). Alle onze scholen werken samen met de voorschoolse opvang om een ononderbroken ontwikkeling van kinderen te garanderen. De kinderen, pedagogisch medewerkers en leerkrachten ontmoeten elkaar steeds structureler en werken met zelfde themá, regels en afspraken. Rendierhof werkt zeer intensief samen met de voorschoolse opvang. Er is (nog) geen Integraal Kindcentum binnen onze stichting. Ontwikkeling & Innovatie Ontwikkelacademie Om het hoofddoel van Onderwijs & Kwaliteit te kunnen realiseren, is het van belang dat we voldoende gekwalificeerd personeel hebben. Medewerkers van Jan Ligthartgroep Tilburg worden gestimuleerd en gefaciliteerd om zich voortdurend te ontwikkelen. Dit gebeurt op verschillende niveaus: 1. T-Primair niveau 2. Bestuursniveau 3. Schoolniveau 4. Individueel niveau Jaarverslag 2018 JAN LIGTHARTGROEP pagina 13