De verschillen in verzuimpercentage tussen de scholen zijn aanzienlijk. In het dashboard dat gevuld wordt door de directies is verzuim een succesindicator. Met dit managementinstrument worden de verzuimontwikkelingen gemonitord en leggen directeuren verantwoording af. Verzuimonderzoek PO en VO (Min. van OCW/ DUO): verzuim% BO = 5,9% meldingsfrequentie: 0,9 Belangrijkste activiteiten in 2018 Onderstaande activiteiten en ingezette ontwikkelingen hebben, direct of indirect, een bijdrage geleverd aan de realisatie van onderstaande doelen: • Aanbesteding Arbozorg primair gericht op de duurzame Inzetbaarheid van medewerkers; • Voorbereiding fusie Jan Ligthartschool Huibeven – OBS De Heerevelden per 01-08-2019; • Opstart zijinstroomtraject; • Verfijning gebruik normjaartaakinstrument Cupella; • Ontwikkeling en implementatie beleid ‘ontwikkelperspectief directeuren van DB naar DC’; • Accreditatieprocedure L10-L11; • Mobiliteit. Doelen voor 2019 Het behouden en aantrekken van kwalitatief goed personeel voor alle scholen. Dit doen we onder andere door het zijstroomtraject verder uit te bouwen en te borgen in onze organisatie. Tevens zetten we in op een flexibel en gebalanceerd functiehuis. HPO-traject; het duurzaam verhogen van de kwaliteit van ons onderwijs en investering in de professionele rol van de medewerkers; Het gemiddelde verzuimpercentage daalt verder en komt daarmee onder het landelijke gemiddelde van 5,9%. pagina 16 Jaarverslag 2018 JAN LIGTHARTGROEP