De financiële kengetallen zijn door het College van Bestuur en de Raad van Toezicht in de vergadering van 16 april 2012 vastgesteld. De Raad van Toezicht hanteert de signaleringsgrens van het Ministerie van OCW. Het beleid van het College van bestuur was dat een negatief resultaat kon voorkomen, mits dit resultaat binnen de schoolplanperiode ingehaald wordt en dat de middelen worden ingezet als impuls voor het primaire proces. Vanaf 2016 is dit veranderd: schoolplannen worden leidend mits de financiële positie van Jan Ligthart het toelaat. Dit nieuwe beleid is vastgelegd in het nieuwe financiële beleidsplan 2017. Uit de kengetallen kan worden geconcludeerd dat stichting Jan Ligthart financieel gezond is. Jan Ligthart kan uit haar vermogen en uit eigen middelen financiële risico’s opvangen. Toelichting kengetallen: KAPITALISATIEFACTOR = totale passiva / totale baten * 100% Op advies van de commissie Don heeft het Ministerie van OCW bij de beoordeling van het vermogensbeheer het kengetal ‘weerstandsvermogen’ vervangen door een nieuw kengetal; de kapitalisatiefactor. Een te hoge kapitalisatiefactor zou er op kunnen duiden dan een deel van het kapitaal van een bestuur niet of niet efficiënt wordt benut voor de vervulling van zijn taken. De commissie Don adviseert een bovengrens van 39%. SOLVABILITEIT = eigen vermogen / totale vermogen * 100% Dit kengetal geeft de verhouding aan tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen en geeft inzicht in de vraag of het bevoegd gezag voldoende eigen vermogen heeft om op langere termijn voort te bestaan. LIQUIDITEIT = vlottende activa (incl. liquide middelen) / kortlopende schulden * 100% Dit kengetal geeft aan of de Stichting in staat is op korte termijn alle kortlopende schulden te kunnen betalen. WEERSTANDSVERMOGEN = eigen vermogen - materiële vaste activa / rijksbijdragen OCW Het weerstandsvermogen geeft aan hoe de beschikbare reserves zich verhouden tot de exploitatie. Naarmate de reserves groter zijn zal het weerstandsvermogen groter zijn. RENTABILITEIT = exploitatieresultaat / totale baten (incl. financieel resultaat) De rentabiliteit geeft aan hoe effectief met de opbrengsten wordt omgegaan. Er wordt gekeken naar de verhouding tussen het resultaat van de gewone bedrijfsvoering en de totale opbrengsten. Jaarverslag 2018 JAN LIGTHARTGROEP pagina 31