Bericht van de raad van toezicht Het is de wettelijke taak van de Stichting PVP om cliënten binnen de ggz te ondersteunen in het verwezenlijken van hun rechtspositie. De raad van toezicht (hierna: de raad) ziet erop toe dat de Stichting PVP deze wettelijke taak effectief en efficiënt uitvoert en dient als klankbord voor de bestuurder. De raad vervult die rol op afstand, kritisch en met betrokkenheid bij het rechtsbeschermende karakter van het vertrouwenswerk. In het voorjaar van 2017 hebben de raad, de ondernemingsraad en het managementteam gezamenlijk een aantal voor de stichting relevante ontwikkelingen verkend, zoals de komst van de Wet verplichte ggz (Wvggz), de rol van de stichting ten aanzien van de ontwikkeling van het vertrouwenswerk binnen andere sectoren waar dwangzorg kan worden toegepast en de consequenties van ambulantisering van de zorg voor het werk van de pvp. Het doel was om kennis te nemen van elkaars visie en om een gezamenlijk referentiekader te ontwikkelen voor toekomstige besluitvorming. Inhoudelijke onderwerpen in 2017 Wet verplichte ggz De wettelijke taak van de pvp staat beschreven in de Wet Bopz. In 2017 is de parlementaire behandeling van de Wet verplichte ggz en de Wet zorg en dwang, die de Wet Bopz zullen vervangen, in de Tweede Kamer afgerond. Begin 2018 heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met deze wetten, die met ingang van 2020 van kracht worden. De taken van de pvp binnen de Wet verplichte ggz worden uitgebreid ten opzichte van de huidige taken. De raad van toezicht is in 2017 actief betrokken geweest bij de strategische thema’s die hieruit voortkomen, zoals: wat is de betekenis van de nieuwe wettelijke taken, hoe sluit de stichting aan bij andere organisaties die zich op de Wvggz voorbereiden, en hoe borgt de stichting de uitvoering van de huidige wettelijke taak gedurende de voorbereiding op de nieuwe wet? Voor het vertalen van de wettelijke taken naar een werkbaar pvp-model heeft de bestuurder gekozen voor het inrichten van een ontwikkelgroep. De groep bestaat uit managementteamleden en pvp’en. De raad heeft begrip voor deze structuur. De raad heeft het toetsingskader vastgesteld, waaraan het eindresultaat dient te voldoen. Eventuele organisatorische consequenties zullen in 2018 aan bod komen. De pvp en de Wkkgz In januari 2017 is ook het deel van de Wkkgz, dat de klachtafhandeling binnen de zorg regelt, van kracht geworden. De rol van klachtenfunctionaris heeft daarmee binnen de ggz zijn entree gemaakt. Conform de Wkkgz heeft elke ggz-instelling een eigen klachtenprocedure ontwikkeld. De raad heeft de keuzes besproken die door de bestuurder gemaakt zijn over hoe de relatie tussen de pvp en de klachtenfunctionaris vormgegeven wordt. Ook de wijze waarop de pvp cliënten ondersteunt bij hun gang naar de geschillencommissie en de wijze waarop de pvp toeziet op de uitvoering door de zorgaanbieder van de klachtafhandeling conform de Wkkgz, zijn aan het bod geweest. 10