25

Bijlage 1, Verslag van het cliëntenpanel Om te toetsen of de kwaliteit van het werk verder kan verbeteren en om voorgenomen beleid te toetsen, heeft de Stichting PVP een cliëntenpanel. Het panel bestaat uit twaalf leden uit verschillende regio’s. De meeste leden zijn lid van een cliëntenraad van een ggz-instelling. Het panel brengt advies uit over onderwerpen die te maken hebben met het pvp-werk. De adviezen van het panel zijn zwaarwegend bij beslissingen over het beleid van de stichting. In 2017 is het panel vier keer bij elkaar geweest. Het heeft onder meer geadviseerd en meegedacht over: • de wijze waarop de taak signalering vormgegeven kan worden; • de rol van de pvp bij de ondersteuning van cliënten bij de geschillencommissie; • het jaarverslag 2016 en het jaarplan 2018; • de ontwikkeling van de website van de Stichting PVP; • wat te doen met de ervaringen van de pvp-vervangers in 2016; • de ondersteuning aan ambulante cliënten die vrijwillig in behandeling zijn; • de activiteiten die de Stichting PVP gaat ondernemen ter voorbereiding op de komst van de Wvggz; • de inhoud van de jaarberichten die pvp’en schrijven over hun ervaringen binnen de instellingen; • wat te doen wanneer de lijnen van de pvp-helpdesk overbezet zijn. Ook heeft een aantal leden van het panel een rol gehad in de opleiding van nieuwe pvp’en. Zij hebben in gesprekken met de pvp’en in opleiding verteld over hun ervaringen met de ggz en over hun ervaringen met de ondersteuning van een pvp. 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication