Aanbeveling 2: “De klachtencommissie beveelt de Stichting PVP aan om algemene uitgangspunten te formuleren voor de maximale belasting van een pvp met betrekking tot de hulpvraag van een cliënt. Daarbij dient bijvoorbeeld het maximaal aantal contactmomenten - per telefoon en per e-mail - per twee weken te worden aangegeven, zodat duidelijk is wat de grens is van de ondersteuning die een pvp kan bieden en wanneer sprake is van overvraging van de pvp door de cliënt. Indien een cliënt het aantal contactmomenten overschrijdt, behoort het naar het oordeel van de klachtencommissie tot de verantwoordelijkheid van de Stichting PVP daarover met de betreffende cliënt in gesprek te gaan. In geval van (structurele) overschrijding van het aantal contactmomenten door een cliënt kan dat de rechtvaardiging zijn voor het opleggen van restricties. De restricties dienen periodiek per drie maanden te worden geëvalueerd waarbij moet worden beoordeeld of de beperkingen in het beroep dat de cliënt op de pvp kan doen, dienen te worden gehandhaafd (voor weer drie maanden). De cliënt moet bij deze evaluaties worden betrokken en over het besluit van de Stichting PVP ook schriftelijk worden geïnformeerd.” Naar aanleiding van deze aanbeveling laat de Stichting PVP weten dat onderzocht zal worden op welke wijze invulling gegeven kan worden aan belangrijke maar in uitwerking mogelijk toch ook ingewikkelde aanbeveling van de klachtencommissie. Daarnaast onderschrijft de Stichting PVP dat het belangrijk is om contactrestricties schriftelijk te evalueren op de wijze die de klachtencommissie aangeeft. De procedure interne klachtafhandeling en het protocol Match Cliënt-PVP zal dienovereenkomstig worden aangepast, aldus de Stichting PVP. Vergaderingen De klachtencommissie heeft op 19 juli 2017 een plenaire jaarvergadering gehouden. Voorts heeft er regelmatig overleg plaatsgevonden tussen de voorzitter en de ambtelijk secretaris. Het overleg tussen de leden van de klachtencommissie ten aanzien van de vast te stellen uitspraak heeft voornamelijk plaatsgevonden na de hoorzitting en door middel van e-mailuitwisseling. Tijdens het overleg met het bestuur van de Stichting PVP op 29 maart 2017 is onder meer gesproken over de Wkkgz en de Wet verplichte ggz en de betekenis daarvan voor de Stichting PVP. De klachtencommissie was in 2017 als volgt samengesteld: • de heer mr. N. van den Burg, onafhankelijk voorzitter; • mevrouw mr. dr. B.J.M. Frederiks, plaatsvervangend voorzitter; • mevrouw mr. drs. E. van Zadelhoff, lid namens de cliëntenorganisaties; • mevrouw drs. M. Knuttel, lid namens de cliëntenorganisaties; • mevrouw drs. M. Theulen, lid namens de GGZ-instellingen. Het ambtelijk secretariaat is in 2017 verzorgd door mr. drs. I.M. van Trier. Interne klachtafhandeling Uiteraard kunnen cliënten die een klacht hebben over een van de medewerkers van de Stichting PVP ook direct, conform de interne klachtenprocedure, bij de leidinggevende van de persoon in kwestie een klacht indienen i.p.v. via de externe klachtencommissie. De leidinggevende zal naar aanleiding van de klacht van de cliënt onderzoeken of en op welke manier de klacht van de cliënt kan worden opgelost. Het is mogelijk dat de leidinggevende de klacht niet kan oplossen, of dat de cliënt nog niet tevreden is. In die gevallen zal de leidinggevende de cliënt doorverwijzen naar de externe klachtencommissie. 27
28 Online Touch Home