De Wvggz heeft effect op de rechtspositie van cliënten, er komen bijvoorbeeld klachtgronden bij en dwangmaatregelen buiten de instelling worden mogelijk. De cliënt kan o.a. eerder in het proces van dwangbeslissing rekenen op de ondersteuning van een pvp. Zo krijgt de cliënt recht op ondersteuning bij het opstellen van een zorgkaart of een zorgplan, dat de eigen regie van de cliënt zo veel mogelijk moet gaan waarborgen. Hiermee heeft de wet ook rechtstreeks impact op de uitvoering van de rol en taak van de pvp. We krijgen er andere taken bij, die op andere plaatsen, en mogelijk op andere tijden zullen worden uitgevoerd. De stichting moet de impact van deze veranderingen vertalen in haar werkprocessen en organisatie om haar wettelijke taak te kunnen blijven vervullen. We hebben ervoor gekozen een Programmaplan Wvggz in te richten, waarbij optimaal gebruikgemaakt wordt van al opgebouwde kennis binnen de gehele organisatie. Patiëntenvertrouwenspersonen zijn vanaf de ontwerpfase van het Programmaplan Wvggz betrokken bij de diverse projecten. Dat is arbeidsintensief, maar wordt gerechtvaardigd door de gedachte dat deze werkwijze de kwaliteit van besluitvorming vergroot en straks de implementatie van de veranderingen gaat ondersteunen. De stichting vindt het van groot belang dat cliënten direct bij het ingaan van de Wvggz kunnen rekenen op de ondersteuning van een patiëntenvertrouwenspersoon die volledig is toegerust op de gewijzigde wetgeving. Daarnaast is onderdeel van het Programmaplan Wvggz dat de keuzes die binnen het programma gemaakt worden, voorgelegd worden aan een externe adviesraad, waarin belangrijke stakeholders zitting hebben. De kernvraag aan de externe adviesraad is: vervult de Stichting PVP op deze wijze haar wettelijke taken doeltreffend en doelmatig? De eerste projecten zijn direct na aanname van de wet door de Eerste Kamer in januari 2018 van start gegaan. U leest hier over meer op blz. 20. Dank Een ding staat vast, ondanks de veranderingen die op de stichting en haar werknemers afkomen. De pijlers van het pvp-werk veranderen niet. Wij blijven cliënten in de ggz die mogelijk met dwang worden geconfronteerd, onafhankelijk, laagdrempelig, partijdig, en ontvankelijk ondersteunen bij het handhaven van hun rechten. Tot slot wil ik de medewerkers van de stichting danken voor hun bijdrage aan de uitvoering van onze huidige en de voorbereiding op onze toekomstige wettelijke taken. Het blijkt dat pvp’en er steeds opnieuw in slagen om, onder soms moeilijke omstandigheden, partijdige ondersteuning te bieden aan cliënten en hun onafhankelijkheid ten opzichte van de zorgaanbieder te bewaken. Deze bijzondere combinatie van factoren bepaalt in grote mate het rechtsbeschermende karakter en maakt de rol van pvp niet eenvoudig. Dit vraagt om zorgvuldige ondersteuning en onderhoud. Nannie Flim, Directeur/bestuurder Stichting PVP 7