4. Na het Postmodernisme 4.1 Spectralisme De term Spectralisme (of eigenlijk Musique Spectrale) werd voor het eerst gebruikt door de Franse componist Hugues Dufourt in een artikel uit 1979. Samen met Gérard Grisey en Tristan Murail vormt hij de kern van een groep Franse componisten die in de loop van de jaren ‘70 een nieuwe compositiemethode ontwikkelden, gebaseerd op de akoestische eigenschappen van klank. Die bijzondere aandacht voor klank en klankkleur vonden we eerder al terug bij de muziek van Claude Debussy. 4.2 New Complexity New Compexity staat voor een nieuwe generatie componisten die muziek op een complexe, strikt academisch manier benaderen. Het ontstond in de jaren 80 van de vorige eeuw en wordt sterk geassocieerd met de Engels componisten Brian Ferneyhough en Michael Finnissy, die door hun onderwijs inspanningen tijdens de Darmstadt Summer Courses 'eerste golf' van de New Complexity componisten teweeg brachten Afb. 12: Brian Ferneyough New Compexity composities kenmerken zich door: -‐ atonaliteit -‐ zeer abstract vorm/structuur -‐ dissonantie in geluid, -‐ het gebruik van buitengewoon complexe notatie, die ernstige eisen aan de uitvoerder stelt. Afb. 13: Een bladzijde uit het ‘String Quartet nr. 3’ van BrianFerneyough 11 Postmodernisme in de muziek çBefore and Beyond è
13 Online Touch Home