8

De Amerikaanse componist John Cage (1912 -­‐ 1992) was een pionier in dit genre die er voor zorgde dat de Experimentele muziek serieus genomen wed. Bijvoorbeeld het werk 4’33” (1952) voor piano solo in drie delen en zijn later werk ‘ASLSP’ (As Slow aS Possible) uit 1987) voor orgel, waarvan een uitvoering, die begon in 2001 in het Duitse Halberstadt, 639 jaar zal duren! Elke verandering van toon, waar meestal jaren tussen zit, is een ware happening! Afb. 4: John Cage Onderstaand een overzicht van de verschillende stijlbewegingen die we tijdens het Postmodernisme kunnen onderscheiden. 3.1 Muisque Concrète → vanaf ± 1949 Musique Concrète was een Franse muziekstroming bedacht door Pierre Schaeffer (1910 -­‐ 1995), waarbij gebruik werd gemaakt van alledaagse geluiden die met behulp van elektronica werden verwerkt tot composities en geluidscollages. Het waren ruis-­‐ en toonstructuren, die elektronisch na bewerkt en via luidsprekers weergegeven werden. In tegenstelling tot de Elektronische muziek zijn de gebruikte materialen geen synthetische, maar 'realistische' geluiden uit de technische en natuurlijke omgeving zoals muziekinstrumenten of geluiden uit de natuur. Afb. 5: Pierre Schaeffer 3.2 Elektronische muziek → vanaf ± 1950 Elektronische muziek is een voortzetting van de eerder besproken Musique Concrète en bestaat geheel uit elektronisch opgewekte en gemanipuleerde klanken. Deze muziek wordt op tape vastgelegd en door afspelen van de tape ten gehore gebracht. De eerste experimenten dateren uit de jaren 50. Ook wordt Elektronische muziek op het podium ten gehore gebracht aangevuld met live-­‐instrumentale/vocale muziek. De principes van de Elektronische muziek vind je vandaag in synthesizers en computerprogramma's en dus in alle vormen van moderne muziek. 7 Postmodernisme in de muziek çBefore and Beyond è

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication