8

Opdracht 1, 2, 3 MD (sub. 1 t/m 4) – januari 2015 Ritme Het ritmische aspect is altijd een belangrijk element in de metal muziek. Maar eerst zullen we moeten weten wat metal nu eigenlijk precies is? Metal, ook wel bekend onder de naam heavy-metal is ontstaan aan het begin van de zeventiger jaren en voortgekomen uit de hardrock muziek. De stijl wordt gekenmerkt door agressieve ritmes, zwaar versterkte, vaak vervormde gitaren (distortion) en een duistere sfeer. De zanger/zangeres maakt vaak gebruik van het zogenaamde grunten; een manier van stemgebruik waardoor een zeer donker, vaak onverstaanbare geluid ontstaat. Mits met de goede techniek gebruikt is het niet of nauwelijks schadelijk voor de stem. Dit onderzoek geeft meer achtergrondinformatie over deze zeer speciale zangtechniek. Vanaf het album Mother Earth heeft Within Temptation duidelijk gekozen voor een andere, meer symfonische stijl binnen de metal en hebben ze ook definitief afgezien van de grunt. In Mother Earth komt een ritmisch motief van twee maten veelvuldig voor. Dit ritmisch motief wordt gespeeld door, in de metal muziek zeer gebruikelijke, dubbele bass, waarbij met zowel de linker- als rechtervoet een bass-drum pedaal wordt bediend, waardoor extreem lastige en snelle ritmes kunnen worden gespeeld. Verder wordt dit ritme ook gespeeld door de bass guitar. Door bovenstaand ritme af te wisselen met gedeeltes gebaseerd op hele rustige ritmiek, (waarin de achtste noot de snelste notenwaarde is) of de ritmische ondersteuning zelfs helemaal wegvalt, geeft dit nummer hele verschillende karakters. 2. Toonhoogte Toonsoort De toonsoort van Mother Earth is C mineur. Hier wordt ook in de bridge niet van afgeweken. Ondanks dat blijft het nummer toch boeien, dat vooral veroorzaakt wordt door de afwisseling tussen het rustige, mystieke beginmotief van vier maten, het agressief ritmische aandoende verse en chorus en de bijna religieus klinkende bridge. Harmonie In de intro zien we een akkoordprogressie waarin de Ve trap oorspronkelijk gebruikt wordt dus zonder harmonische verhoging, namelijk: Cm / Ab Eb I VI III Cm / Ab F I VI IV Dus drie akkoorden per maat. Opdracht 1, 2, 3 MD (sub. 1 t/m 4) – januari 2015 3 Cm / Ab Eb I VI III F Gm Cm / IV V I

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication