Opdracht 1, 2, 3 MD (sub. 1 t/m 4) – januari 2015 In het couplet zien we naast de drukkere ritmiek juist een rustigere akkoord progressie gebaseerd op bovenstaande akkoorden, waardoor het couplet iets monotoons, iets duisters, maar ook dwingends krijgt. Namelijk: Cm / / I / Ab / Eb Bb VI III VII Cm / / I / Fm / Gm / IV V (2x) In het refrein vervolgens gaat men over op twee akkoorden per maat met een dalende sequens in de akkoorden in maat 1 en 2, waarbij nu wel de harmonisch verhoogde 7e toon wordt gebruikt, namelijk: Cm / Gm / I Bb / Fm / VII IV Fm / Cm / IV I D / G / II V (2x) Opvallend is ten slotte harmonisch gezien dat in het slot gekozen wordt voor de melodisch verhoogde 6e toon in de IVe trap: (F – Ab - C wordt dan F – A - C). Dit geeft het slot een enorme ‘boost’ en extra spanning net voor het slot. Melodie Melodisch gezien begint het nummer met een typisch Keltische melodie gespeeld door een ‘tin whisle’ en een cello. Deze melodie van 4 maten wordt vervolgens herhaald, waarbij een unisono gezongen koormelodie wordt toegevoegd. Dit fragment komt in het nummer nog twee keer terug als intermezzo. De hoofdmelodie in zowel het couplet als refrein zijn lyrische melodieën gezongen door klassiek geschoolde stem, dat een perfecte combinatie geeft tussen enerzijds de agressief ritmische metal en het symfonische en Keltische in deze muziek. Opdracht 1, 2, 3 MD (sub. 1 t/m 4) – januari 2015 4
10 Online Touch Home