d. Leerstofopbouw Beats’Nbits De methode is opgebouwd uit vier hoofdstukken per leerjaar waarin per hoofdstuk een aantal muzikale aspecten behandeld worden, die d.m.v. opdrachten worden toegepast in de praktijk. Ieder hoofdstuk bevat weer vier steeds terugkerend onderdelen met ieder weer een onderverdeling van vaste rubrieken, te weten: -‐ Samen o Spelen o Zingen o Samen luisteren o Creatieve opdracht -‐ Zelfstandig o Opdrachten o Training o Noteren o Prikbord -‐ Bronnen o Muziektheorie o Muziek instrumenten o Zanginstructie o Keyboard o ICT -‐ Samenvatting In leerjaar 1 komen klank en betekenis aan de orde. 1) Start it gaat over melodie en dynamiek. 2) Beat it gaat over maat, ritme en tempo. 3) Build it gaat over harmonie en meerstemmigheid 4) Paint it gaat over klank en sound In leerjaar 2 komen klank, betekenis en vormaspecten van muziek aan de orde. 1) Under Construction 2) Repeat & Change 3) Tabs & Schemes 4) Soundstories gaat over de kracht van melodieën, over hoe vorm in muziek ontstaat, en hoe je muziek op allerlei manieren zichtbaar kunt maken. gaat over herhaling in allerlei soorten muziek, in pop, jazz, klassiek en wereldmuziek en hoe herhalen en veranderen werkt. gaat over akkoorden, tabs, akkoordenschema's en de werking ervan. gaat over de relatie tussen verhalen en geluid. Hoe teksten op muziek zijn gezet en dat muziekstukken een verhaal kunnen vertellen. De projecten kunnen naast of in plaats van periodes gebruikt worden. Muziek is in al deze projecten het beginpunt. Keuzevrijheid voor de leerling staat daarbij centraal. In dit filmpje wordt een algemene inleiding gegeven op de werkwijze en de samenstelling van de methode.. Portfolio Didactiek: Leerlijn 9
11 Online Touch Home