13

b. Beginsituatie Het bepalen van het startniveau is meteen een lastig punt waar ik lang over heb nagedacht. Als ik uit kon gaan van de doorlopende leerlijnen van mijn collega studenten (DT-­‐1) dan zou de beginsituatie er heel anders uit kunnen zien, maar ik heb helaas in mijn eigen lespraktijk moeten constateren dat de feeling met muziek bij de gemiddelde brugklasleerling minimaal is, althans dat idee hebben ze vooral zelf…. Op een enkele uitzondering na, van een kind dat al wel een instrument bespeelt, komt het merendeel van de kinderen niet verder dan muziek beluisteren…. en dat ook nog eens vaak zeer eenzijdig. Enerzijds is dit een teleurstellende constatering, maar anderzijds is dat wellicht meteen een ideaal uitgangspunt; mijn beginsituatie! Ik ben er dus van uitgegaan dat de leerlingen bij de start van leerjaar 1 nog weinig voorkennis hebben en naast het luisteren naar muziek nauwelijks ervaring hebben met praktische muziekbeoefening. c. Onderwijsvisie Theorie en praktijk In mijn leerlijn maak ik een directe koppeling tussen de theorie en de praktijk. De ‘droge’ theoretische stof wordt direct praktisch toegepast waardoor de materie ‘behapbaar’, bruikbaar en zelfs interessant wordt voor de leerlingen. De theorie moet door het direct toepassen ervan in de praktijk een tool worden die niet alleen voor een toets geleerd wordt -­‐ en kort daarna weer vergeten is -­‐ maar als vanzelf ‘eigen’ wordt voor de leerlingen. Het praktisch toepassen van de lesstof zal in leerjaar 1 vooral gebeuren met behulp van: • de oefenpad: voor de ritmiek • het keyboard: voor melodie en (eenvoudige) akkoorden • de stem: voor zowel melodie als ritmiek Het praktisch toepassen van de lesstof zal in leerjaar 2 vooral gebeuren met behulp van: • de oefenpad • het instrumentarium van de ritmesectie (keyboard -­‐ gitaar -­‐ basgitaar -­‐ drums) • notatiesoftware (MuseScore) • audiobewerkingssoftware (Audacity) • de stem 12 Portfolio Didactiek: Leerlijn

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication