De lessen Er wordt iedere les gestart met een luisterfragment of filmpje met muziek. Dit fragment heeft als doel: -‐ om het onderwerp van die les in te leiden. -‐ om de leerlingen wekelijks genrevrij muziekfragmenten te laten horen -‐ om de leerlingen met eigen woorden aan te laten geven hoe zij de muziek ervaren en na verloop van tijd ook door te verwijzen naar muzikale componenten, betekenissen en functies van muziek. -‐ om de leerlingen hun eigen mening te laten vormen en daar tevens de mening van anderen in te betrekken en die vervolgens juist weten te formulieren. Soorten luisterfragmenten/filmpjes: -‐ een in de leerlijn aangegeven fragment, passend bij de inhoud van de les of de tijd van het jaar. -‐ een eigen gekozen fragment passend bij de inhoud van de les of de tijd van het jaar. -‐ een actueel fragment behorend bij een gebeurtenis die op dat moment veel media-aandacht heeft of die om andere redenen het beluistern waard is. Werkvormen In de lessen worden activerende werkvormen gebruikt en wordt de lesinhoud gedifferentieerd aangeboden zodat niveauverschillen tussen leerlingen worden opgevangen. Gebruikte activerende werkvormen zijn: o samenwerkend leren o klassen-‐ en groepsgesprekken o mening vorming o kennis toepassen in nieuwe situaties o reflecteren op eigen antwoorden o schrijfopdrachten o spelvormen o samenvatten Portfolio De leerlingen bouwen in de eerste twee jaren een portfolio op bestaande uit individuele-en groepsopdrachten. Dit kunnen musiceeropdrachten zijn waarvan een opname (audio of video) wordt toegevoegd aan het portfolio, maar het kunnen ook ontwerpopdrachten zijn, waarvan de presentatie of het verslag worden toegevoegd aan het portfolio. Aan het eind van ieder jaar wordt een korte individuele presentatie gegeven van wat elke leerling dat jaar dat jaar heeft gedaan. Portfolio Didactiek: Leerlijn 13
15 Online Touch Home