d. Leerstofordening Mijn leerlijn is over twee jaar bekeken concentrisch en thematisch van opzet. Regelmatige herhaling en uitbreiding van de stof, zowel in theorie als praktijk, moeten er voor zorgen dat de leerlingen de geleerde stof ook op langere termijn (in het 3e tot en met het 5e/6e leerjaar) nog steeds beheersen en toe kunnen passen. Leerdoelen leerjaar 1 1. De leerlingen beheersen de theorie en kunnen deze praktisch toerpassen van: -‐ het notatiesysteem; G-‐sleutel, notenbalk, maat en maatstrepen, notennamen, notenwaarden en maatsoorten -‐ de majeur en mineur toonladder -‐ het systeem van de voortekens 2. De leerlingen kunnen de verschillende instrumenten: -‐ plaatsen in de juiste subgroep -‐ omschrijven en er (beperkte) achtergrondinformatie over geven -‐ herkennen in een luisterfragment/opdracht 3. De leerlingen beheersen de eerste beginselen van de harmonieleer: -‐ de drieklank -‐ de akkoorden op I, IV en V in de toonsoort C -‐ het systeem van de akkoordsymbolen (drieklanken majeur en mineur) 4. De leerlingen kunnen de verschillende muziekstijlen: -‐ plaatsten in de juiste subgroep (klassiek -‐ populair -‐ jazz -‐ wereldmuziek) -‐ omschrijven en er (beperkte) achtergrondinformatie over geven -‐ herkennen in een luisterfragment/opdracht 5. De leerlingen kunnen de vorm bepalen van (eenvoudige) muziekvoorbeelden in verschillende muziekstijlen (genrevrij). 6. De leerlingen kunnen een gegeven aantal muzikale begrippen definiëren en praktisch toepassen; dynamiek -‐ articulatie -‐ tempo. 7. De leerlingen kunnen verschillende types orkesten en ensembles: • omschrijven en er (beperkte) achtergrondinformatie over geven • herkennen in een luisterfragment/opdracht 8. De leerlingen kunnen klassikaal en in groepsverband een eenvoudig lied ritmisch en qua toonhoogte correct zingen eventueel aangevuld met een tweede stem. 9. De leerlingen kunnen een speelstuk (gedifferentieerd) ritmisch en qua noten correct uitvoeren op een keyboard. 14 Portfolio Didactiek: Leerlijn
16 Online Touch Home