Domeinen leerjaar 1 • Luisteren • Musiceren o vocaal o instrumentaal • Ontwerpen o componeren o improviseren • Presenteren Leerdoelen leerjaar 2 1. De leerlingen beheersen de theorie en kunnen deze praktisch toerpassen van: -‐ het notatiesysteem inclusief de F-‐sleutel -‐ de majeur en mineurtoonladder (met varianten) en de blues-‐toonladder 2. De leerlingen kunnen de verschillende instrumenten: -‐ plaatsen in de juiste subgroep en herkennen vanuit een luisterfragment/ opdracht -‐ exact omschrijven en er gedetailleerde achtergrondinformatie over geven 3. De leerlingen beheersen de basis harmonieleer: -‐ theoretisch: de drieklanken op alle trappen en het dominant 7-‐akkoord -‐ praktisch: de cadens I -‐ IV -‐ V in de toonsoorten C, F, G, D en E -‐ het systeem van akkoordsymbolen inclusief ‘7’ en ‘m7’ 4. De leerlingen kunnen de verschillende sub-‐stijlen binnen de vier hoofdstromingen: -‐ plaatsten in de groep (klassiek -‐ populair -‐ jazz -‐ wereldmuziek) -‐ omschrijven en er voldoende achtergrondinformatie over geven -‐ herkennen in een luisterfragment/opdracht 5. De leerlingen kunnen de vorm bepalen van meer complexe muziekvoorbeelden in verschillende muziekstijlen (genrevrij). 6. De leerlingen kunnen een gegeven aantal muzikale begrippen definiëren en praktisch toepassen; dynamiek -‐ articulatie -‐ tempo (uitgebreid). 7. De leerlingen kunnen met behulp van het muzieknotatieprogramma MuseScore bestaande of eigen composities vastleggen en publiceren. 8. De leerlingen kunnen met behulp van het audiobewerkingsprogramma Audicity bestaande of zelf gemaakte geluidsbestanden bewerken en publiceren. 9. De leerlingen kunnen klassikaal en in groepsverband een tweestemmig lied ritmisch en qua toonhoogte correct zingen eventueel aangevuld met een derde/vierde stem. 10. De leerlingen kunnen een speelstuk (met differentiatie) ritmisch en qua noten correct uitvoeren op een keyboard, gitaar, basgitaar en drumstel. Portfolio Didactiek: Leerlijn 15
17 Online Touch Home